Instagram foto’s moeten imperfecter worden

Instagram is natuurlijk hét sociale netwerk waar alles toch draait om verschijning. Dit is een voordeel voor diverse groepen, zoals modebedrijven en natuurlijk mooie mensen, of vooral, mensen die zichzelf mooi vinden.

Modebedrijven moeten het anders aan gaan pakken

Modebedrijven moeten nu echt anders gaan presenteren op Instagram. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat er veel onrust ontstaat over de grote hoeveelheid foto’s van ‘mooie mensen’.

Waarom geen minder mooie mensen?

Mooie mensen zijn mensen die kunnen winkelen in de kinderafdeling, met een gladde huid, mooi en vol haar, toch? Dit is wellicht het standaardbeeld, maar in de praktijk is dit toch even iets anders. We vallen allemaal op iets anders en we vinden allemaal andere mensen mooi. Zo worden enkele topmodellen als ronduit lelijk bestempeld door sommige mensen. Het is allemaal een kwestie van smaak, en hier zou meer aandacht naar uit moeten gaan op Instagram, zo wijst het onderzoek uit. Waarom zouden er geen mooie foto’s worden geplaatst van mensen met grote oren, een grote neus of een buitenboordbeugel om de nieuwe jeans te promoten? En waarom zien we nooit eens een leuke zomerjurk uit de collectie gepresenteerd worden door een zogenaamde volslanke dame of een vrouw in een rolstoel? Zijn zij minder dan de dames die nu poseren?

Veel mensen zitten erop te wachten

Het onderzoek heeft ook vragen gesteld aan gebruikers van Instagram. Zo werd hen gevraagd wat zij ervan zouden vinden als nieuwe kledingcollecties op Instagram zouden worden gepresenteerd door mensen die niet ‘perfect’ zijn. Het grootste deel van de Instagram gebruikers zou hier bijzonder blij mee zijn, vooral omdat zij dan zelf minder het gevoel zouden hebben dat zij imperfect zijn. Daarnaast gaf 87% aan dat zij het bedrijf dat deze foto’s zou posten direct ook leuker en interessanter zouden vinden, gewoon omdat het menselijker is om ‘alledaagse mensen’ te laten zien.

Imperfectie dus!

Oké, als we het hebben over bedrijfsmatige foto’s van bijvoorbeeld producten, welke niet worden gepresenteerd door mensen, draait het nog altijd op perfectie. Toch moeten we er meer rekening mee gaan houden dat Instagram gebruikers liever imperfecte mensen op foto’s zien verschijnen. Weg dus met de selectierondes voor modellen!