Instagram 2022: De chronologische feed komt terug

De chronologische Instagram feed komt terug in 2022. Naast de chronologische feed zal Instagram nog meer opties bieden waarmee gebruikers hun Instagram feeds kunnen aanpassen. Gebruikers krijgen dus meer controle over hun feed en de manier waarop zij posts onder ogen krijgen. Dit is zeker iets voor bedrijven om bij stil te staan. Het kan goed zijn om de social media strategie eens te herzien, zodat je weer fris kunt beginnen met een frisse kijk op de actuele kanalen.

Verrassende keuze van Instagram

De aankondiging van Instagram dat de chronologische feed terug wordt gebracht kwam als een verrassing. Sinds het Instagram algoritme vijf jaar geleden werd geïntroduceerd, heeft Instagram herhaaldelijk de voordelen van een gepersonaliseerde feed voorgelegd. Het Instagram algoritme werd destijds geïntroduceerd, omdat de interacties in 2015 met 40% waren afgenomen. Een andere reden was dat gebruikers 70% van de gepubliceerde inhoud in de feed niet zagen als deze op chronologische volgorde is gebaseerd. Instagram had dan ook belangrijke redenen om de chronologische feed juist weg te doen. Nu is het moment gekomen dat Instagram terugkomt op deze beslissing.

De chronologische feed wordt optioneel

Nu komt Instagram terug op de eerdere beslissing en bevestigt dat er in 2022 weer een chronologische Instagram feed zal zijn. De chronologische feed mag echter niet de standaardweergave worden. Net als bij Facebook kunnen gebruikers kiezen welke sortering van de berichten in de feed hun voorkeur hebben. De chronologische feed is dan ook optioneel. Instagram wil gebruikers meer vrijheid geven om te bepalen op welke manier zij posts voorbij willen zien komen. Het sociale netwerk geeft aan het belangrijk te vinden om de gebruikers een ‘zinvolle controle over hun ervaring’ te geven. Dit wil Instagram doen door de chronologische feed optioneel aan te bieden.

Instagram algoritme en de invloed van gebruikers

Vijf jaar lang geeft Instagram vast gehouden aan het algoritme zoals we er de afgelopen jaren gebruik van hadden gemaakt. Slechts weinigen hadden dan ook verwacht dat de chronologische feed in 2022 weer terug zou keren. Toen het Instagram algoritme werd geïntroduceerd, was één van de belangrijkste argumenten dat mensen nooit veel berichten in een chronologische feed zien. Dat klopt, maar dit geldt ook voor een feed die door een algoritme is gesorteerd. Of liever gezegd, het aantal geabonneerde volgers heeft hier een zeer sterke invloed op. Als je enkele honderden volgers hebt en als de accounts erg actief zijn, wordt het steeds moeilijker om alle inhoud te zien. Dit geldt ook voor een chronologische feed. Daarnaast heeft Instagram altijd benadrukt dat er geen content verborgen is. Het algoritme beïnvloedt de volgorde.

Een reactie op aanhoudende kritiek op Instagram

Je kunt de chronologische feed opvatten als een soort tegemoetkoming, of als een reactie op de aanhoudende kritiek op Instagram. De kritiek was gebaseerd op het feit dat Instagram een ​​verkeerd beeld geeft en bijvoorbeeld schoonheidsidealen benadrukt die niet bepaald goed zijn voor jongere gebruikers. Als het Instagram algoritme dergelijke berichten verkiest, dan zijn er niet veel opties. Ofwel past Instagram het algoritme aan of er komt een alternatief. Dit alternatief is de chronologische Instagram feed. Maar er komt ook een andere optie voor gebruikers: Instagram Favorieten.

Instagram Favorieten komen van Facebook

Bovenaan de feed komen de Instagram Favorieten, waarvoor Instagram gebruik maakt van Facebook. Op Facebook kennen we al de mogelijkheid om artikelen van bepaalde pagina’s te selecteren en bovenaan de news feed te tonen. Een soortgelijke functie zal nu ook op Instagram verschijnen, in de vorm van Instagram Favorieten. Je zou dus de geselecteerde favorieten als eerste in de feed hebben, gevolgd door berichten die worden bepaald door het algoritme.

De chronologische feed en bedrijven

De grote vraag is vooral of bedrijven nu blij moeten zijn met de optie voor een chronologische feed, of juist niet. Over het algemeen geldt: hoe meer opties gebruikers hebben, hoe beter het is. Veel Instagram gebruikers zijn geen fan van chronologische feeds, omdat de relevantie van de inhoud vaak daalt. Om deze reden is het goed dat het niet als standaardweergave wordt ingesteld. De verwachting is dan ook dat het grootste deel van de Instagram gebruikers de chronologische feed niet in zal stellen. Algoritmen bieden ook veel meer voordelen. Het is belangrijk dat je je feeds consequent zelf aanpast en actief houdt om de juiste signalen naar het algoritme te sturen. Wil jij het maximale uit Instagram halen voor je bedrijf, nu en later? Volg dan een Instagram training bij ons!