Hoe ga je op social media met een crisis om?

Crisis social media

We krijgen gelukkig niet dagelijks met een crisis te maken. Tussen 2008 en 2013 hadden we te maken met een financiële crisis in ons land, waarna we een rustigere periode hebben gehad. Nu hebben we te maken met de volgende crisis, van een heel ander kaliber. De hele wereld heeft te lijden onder de coronacrisis en Nederland wordt hierbij zeker niet overgeslagen. De crisis komt hard aan, op het vlak van gezondheid en in de economie. Duizenden ondernemers zitten met de handen in het haar. Hoe ga je hier op social media mee om?

Er is geen goede of verkeerde weg te bewandelen

Het feit dat we niet eerder met een crisis als deze te maken hebben gehad, is natuurlijk prettig. We hebben door de coronacrisis kunnen zien hoe kwetsbaar we werkelijk zijn en velen zijn hard met de neus op de feiten gedrukt. Er zijn dingen gebeurd die niemand aan had zien komen en die ook niet op het lijstje der verwachtingen stonden. Juist omdat we niet eerder in dit schip hebben gezeten, maar nu wel allemaal in hetzelfde bootje zitten, weten we gewoon niet zo goed wat we moeten doen. Er is geen goede of verkeerde weg, want niemand heeft de weg al bewandeld en weet waar deze uitkomt. De grote vraag is natuurlijk hoe je hier allemaal mee omgaat op social media. Je moet toch actief blijven op de sociale kanalen. Wij geven je graag een paar tips.

1. Even een stapje terug

We mogen wel zeggen dat het Corona-virus en de bijbehorende maatregelen zijn ingeslagen als een bom voor veel ondernemers. We hebben verschillende reacties gezien op social media. De ene ondernemer valt stil, terwijl de ander begint te ‘brullen’. Het advies? Neem even een stapje terug en overzie de situatie. The show must go on! Post niet uit frustratie of woede, maak geen grappen die verkeerd kunnen vallen, maar neem je tijd om je posts goed te overdenken.

2. Blijf actief in een community

Veel ondernemers zijn op social media actief in een community met gelijkgestemden. Wij raden je aan om je activiteiten in deze community zeker te onderhouden. Je kunt veel van elkaar leren en soms kun je iemand de hand reiken wanneer daar behoefte aan is. Communities zijn nu misschien wel waardevoller dan ooit tevoren.

3. Stel jezelf op als leider

In deze tijd hebben mensen, zowel professionals als consumenten, iets nodig om aan vast te houden. Van ellende en klagerijen zien zij meer dan genoeg. Stel jezelf op als leider, zodat zij iets hebben om zich aan op te trekken. Hiermee bedoelen we vooral: Denk in oplossingen in plaats van in problemen. Jouw oplossingen kunnen een ander verder helpen, en daar zal een ieder je dankbaar voor zijn.

4. Zorg voor veel support

Je kunt veel doen met passende posts op social media. Probeer wel altijd relevant te blijven binnen je branche, maar zorg voor wat extra support in je posts. Iedereen kan wel wat extra ondersteuning, hoop of inspiratie gebruiken. Zorg dus voor goede support posts die passen bij je bedrijf.

5. Sta klaar voor anderen

We noemden het net al even. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Natuurlijk is de impact voor de één wel veel groter dan voor de ander. Uiteindelijk zijn er nu veel partijen die hulp nodig hebben. Ontdek de behoeften waarbij jouw merk een oplossing kan bieden. Het zal je veel waardering opleveren, nu en in de toekomst.

Blijf wel actief op social media

De belangrijkste boodschap is wel: blijf actief op social media. Het is begrijpelijk dat je nu andere dingen aan je hoofd hebt en dat je misschien zelfs wel even het nut niet inziet van posten op social media. Toch is het belangrijk om actief te blijven. Verzet je gedachten, ga conversaties aan en vind zelf ook weer nieuwe lichtpuntjes. Ontbreekt het je echt aan inspiratie? Bestel dan ons boek 101 posts voor op social media. Dan heb je de komende tijd weer boordevol inspiratie.