Het succesverhaal van TikTok

TikTok

TikTok groeit..en groeit..en groeit! We mogen wel stellen dat deze app nu ook in Nederland echt razend populair aan het worden is, onder jong en ouder. Niemand had gedacht dan een ‘nieuwe’ social media app nog zou kunnen tippen aan Facebook en Instagram, maar het is gelukt. Maar hoe is die app nu ineens zo op ons ‘bordje’ terecht gekomen? Is TikTok nu echt opgestaan als social media app om binnen no time de grootste te worden? Wij vertellen je het succesverhaal van TikTok.

Het begon allemaal al in 2014 met Musical.ly

Het is zeker niet zo dat TikTok nog maar kort bestaat. Het begon allemaal al in 2014 namelijk. In dat jaar werd de social media app Musical.ly ongelooflijk populair bij de 13- tot 18-jarige groep social media liefhebbers. De door gebruikers gegenereerde video’s werden gecombineerd met populaire nummers. De gebruikers werden ook wel Musers genoemd. Dansvideo’s werden razend populair, net als de video’s met lip-synchronisatie. Halverwege 2017 had de Musical.ly-app meer dan 200 miljoen gebruikers.

De app met de naam Douyin

In 2016 creëerde de Chinese app-ontwikkelaar ByteDance een app genaamd Douyin, een rivaal van Musical.ly. De app, die aanvankelijk alleen in China werd gelanceerd, kreeg een nieuwe naam: TikTok, voor een betere internationale aantrekkingskracht. Binnen een jaar had de TikTok-app meer dan 100 miljoen gebruikers. In China bestaat de naam Douyin nog steeds, terwijl de app TikTok heet in de rest van de wereld.

De overname van Musical.ly door ByteDance

Eind 2017 werd Musical.ly door ByteDance overgenomen voor een bedrag van $ 800 miljoen. In 2018 consolideerde Bytedance de gebruikersaccounts van Musical.ly en TikTok, door de twee apps samen te voegen onder de naam TikTok. Met dit verenigde merk en gebruikersbestand begon de app zeer snel in populariteit te stijgen. TikTok werd begin 2018 de meest gedownloade app in de Apple App Store en overtrof Instagram, WhatsApp en YouTube. Vanaf juli 2019 heeft TikTok in totaal meer dan 500 miljoen downloads in de Google Play Store.

En zo werd TikTok een trend

Wat de internationale beroemdheden doen, dat willen wij ook doen. Zo gaat dan in elk geval meestel. Zo ging het ook met TikTok. Een aantal celebs ging ermee aan de slag en voila, iedereen wilde met TikTok aan de slag. Het leuke is dan ook om te zien hoe inmiddels ook veel BN’ers de stap naar TikTok hebben gemaakt. De lockdown in Nederland heeft ervoor gezorgd dat er nóg meer filmpjes werden gemaakt. Daarnaast verschijnen er op YouTube en andere sociale kanalen steeds meer verzamelvideo’s met de beste filmpjes van TikTok. We hebben zelfs onze eigen Prinses Alexia al heel vaak voorbij zien komen met dans- en playbackvideo’s. Als de Prinses het doet…

Wil jij ook een TikTok video maken?

Ben jij helemaal klaar om met TikTok aan de slag te gaan? Gebruik dan deze stap voor stap handleiding om je eerste filmpje te maken. Wil je liever aan de slag met een ander social media kanaal en kun je wel wat hulp en ondersteuning gebruiken? Dan kun je bij ons natuurlijk een social media training volgen!