Het doek valt voor Google Authorship

Na een experiment van 3 jaar heeft Google nu toch besloten de stekker uit Google Authorship te trekken. Door de inperkende maatregelen van de afgelopen maanden komt de aankondiging niet bepaald uit de lucht vallen. Maar toch levert dit veel teleurstelling op bij de fanatieke Google+ gebruikers.

Opvallen met Google Authorship

Scrollend door de zoekresultaten van Google kwam je de laatste jaren steeds vaker foto’s van de auteurs tegen. Dankzij Google Authorship lieten bloggers weten dat zij de tekst hadden geschreven en konden ondernemers hun website nog meer onder de aandacht brengen. Voor sommigen was dit zelfs een perfecte manier om zich te onderscheiden tussen het grote aanbod. Want door de blog of website te koppelen aan het Google+ profiel werd meteen duidelijk wat de expertise van de auteur was. En dat leverde vaak een hogere ranking in de zoekresultaten op. Internetgebruikers kregen op deze manier de beste artikelen bovenaan de resultaten te zien.

Het einde van een experiment

Hoe interessant het concept ook is, het einde van Google Authorship komt niet bepaald uit de lucht vallen. Misschien was het je al opgevallen dat de Google+ foto’s sinds eind juni verdwenen zijn. En nu blijkt dat deze voorlopig ook niet meer terugkomen. Want twee maanden later is het doek voorlopig helemaal gevallen. Dit is bekend gemaakt door John Mueller, hoofd van Google Trends. Google probeert voortdurend vernieuwingen door te voeren. Dat betekent dat er veel getest wordt en er ook weer het nodige sneuvelt. Google Authorship is daar nu de dupe van.

Auteurschap in de toekomst

Voorlopig is Google Authorship van de baan. Maar dat wil niet zeggen dat dit concept in de toekomst niet meer terugkomt. Google is namelijk nog altijd geïnteresseerd in het auteurschap. Alleen is het systeem toch niet helemaal geworden wat ze ervan verwacht hadden. Wie weet wordt het idee in de komende jaren op een heel nieuwe manier opnieuw geïntroduceerd.