Gebruik meer visuele communicatiemiddelen

Mensen worden van nature aangetrokken door afbeeldingen en plaatjes. Dit komt voornamelijk doordat het brein beter reageert op visuele communicatiemiddelen. De hersenen kunnen dit gemakkelijker opslaan, verwerken en onthouden. Dat merk je misschien zelf ook wel als je een langere tekst leest. Als deze niet wordt vergezeld met afbeeldingen, gaat de tekst soms erg langs je heen. De woorden die rondom een afbeelding staan, trekken juist wél de aandacht en weet je ook makkelijker te onthouden. Daarnaast kun je de bijbehorende afbeeldingen later makkelijker oproepen dan de geschreven tekst. Dit geldt bijna voor alle mensen zo.
Het is dan ook niet voor niets dat visuele communicatiemiddelen steeds vaker worden toegepast op de werkvloer. Niet alleen om dingen duidelijk te maken richting de klant, maar ook als onderlinge communicatiemiddel. Zo volgen steeds meer bedrijven een cursus zakelijk tekenen en leren ze op die manier boodschappen te vereenvoudigen middels tekeningen. Daarmee worden boodschappen helderder en blijven ze langer hangen.
In dit artikel zoomen we verder in op de voordelen van het gebruik van visuele communicatiemiddelen en geven we drie redenen om hier extra in te investeren als ondernemer.
1. Motiveren van het team
Gebruik tekeningen, een PraatPlaat, mindmaps of andere visuele modellen om de boodschap voor het team duidelijker en aantrekkelijker te maken. Wanneer de boodschap helder en makkelijk te begrijpen is, zal het eenvoudiger worden om het team te activeren en mee te laten delen in het gesprek. Hiermee verhoog je het enthousiasme en ben je in staat om niet alleen meer enthousiasme te wekken, maar ook verder te motiveren. Zo voorkom je dat een deel van het team niet meedeelt in het overleg en is het ook gemakkelijker om na afloop te evalueren en een interactieve bespreking te creëren.
2. Helpt gedrag te veranderen
Stel, je probeert je team over te halen om stappen te nemen die zij eerder nooit gezet hebben. Een flinke aanpassing binnen de bedrijfsvoering dus. Denk bijvoorbeeld aan meer aandacht voor ergonomisch werken. Een tekst met de bijbehorende stappen is dan veel minder duidelijk. De kans is bovendien groot dat deze maar half of helemaal niet gelezen wordt door het personeel. Door pictogrammen te gebruiken, wordt direct duidelijk hoe zij hun houding tijdens het werken kunnen verbeteren en zullen ze sneller tot actie overgaan. De boodschap is helder en de stappen die leiden tot het gewenste resultaat ook. Daarnaast onthouden mensen beeld veel beter, waardoor de boodschap beter blijft hangen.
3. Complexe boodschappen beter begrijpen
Soms worden er complexe boodschappen gedeeld. Bijvoorbeeld tijdens meetings of bij gesprekken met de klant. Zeker wanneer mensen weinig kennis of ervaring met de gedeelde content hebben, kan dit soms lastig te begrijpen zijn. Het brein lijkt het maar niet te willen verwerken. Voor de schrijver van de content zelf is het lastig om het te vereenvoudigen. Door afbeeldingen toe te voegen, maak je het voor de lezer inzichtelijker en gemakkelijker te begrijpen. Bovendien dwingt het de contentmaker ook om anders naar de kern te kijken en zo de boodschap in hapklare stukjes op te delen.