De do’s en don’ts van linkbuilding

Als je bent begonnen met SEO, dan heb je vast wel het woord linkbuilding voorbij zien komen. Linkbuilding is een veel gebruikte techniek voor SEO. Er zijn alleen wel een aantal dingen die je niet moet doen bij linkbuilding en natuurlijk een paar dingen die je juist wél moet doen. Ben jij benieuwd hoe je linkbuilding het beste kan aanpakken? Lees dan dit blog voor meer informatie.

Linkbuilding introductie

Wellicht denk je wat is linkbuilding? Zoals eerder gezegd is linkbuilding een techniek die gebruikt wordt voor SEO. SEO staat zoekmachine optimalisatie waarmee bedrijven hun website omhoog proberen te krijgen bij Google. Door een hoge positie te bemachtigen, kan een website sneller gevonden worden door nieuwe klanten. De vindbaarheid draagt dan ook weer meteen bij aan meer bezoekers en dus is er meer kans op aankopen.

Voor linkbuilding zal je moeten samenwerken met andere bedrijven. Door linkbuilding verkrijg je namelijk links van andere websites die leiden naar jouw eigen website als een bezoeker erop klikt. Hierdoor krijg je meer bezoekers op jouw website. Dat draagt weer bij aan de zoekmachine optimalisatie voor jouw website.

Niet doen

Maar wat moet je dan niet doen bij linkbuilding? Ten eerste is het uiterst belangrijk dat je geen content van andere mensen gaat gebruiken. Hierdoor gaat Google jouw website als niet betrouwbaar ervaren. Het effect van linkbuilding heeft hierdoor ook geen zin. Heb je moeite met goede content maken voor linkbuilding, zoals het schrijven van gastblogs of het maken van infographics? Dan is linkbuilding uitbesteden een goede optie voor jou. Een linkbuilding bureau weet precies hoe unieke content eruitziet.

Je moet zien te voorkomen dat je té veel linkbuilding doet. Dit is voor veel bedrijven een valkuil. Je hebt juist kwalitatief goede linkuitwisseling nodig. Hoeveel je precies uitwisselt, is niet zo belangrijk. Daarnaast moet je geen links gaan kopen. Dit zorgt vaak voor veel problemen tijdens linkbuilding en dat kan je niet goed gebruiken. Doe alles dus volgens de goede regels om het beste resultaat te behalen.

Wel doen

Wat je wel moet doen bij linkbuilding, is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je niet moet doen. Zo is het belangrijk dat je zelf hele unieke content schrijft. Door unieke content te maken, zal Google je een stuk sneller vertrouwen. Hierdoor kan jij een natuurlijk linkprofiel opbouwen waardoor jouw positie blijft verbeteren.

Verder is het belangrijk dat je social media gaat inzetten. Iedereen gebruikt tegenwoordig social media. Daar kan je de meeste mensen mee bereiken. Het is wel slim om te onderzoeken welke social media jouw doelgroep het meeste gebruikt. Als je dat weet, kan je daar heel goed op inspelen. Vergeet jouw website niet op alle apparaten te optimaliseren voor linkbuilding. Daarmee zorg je voor een gebruiksvriendelijke website voor de bezoekers. De bezoekers zullen je dankbaar zijn dat de website goed werkt op elk apparaat.