De invloed van Instagram

De invloed van Instagram wordt groter – en groter – en groter! Nog niet zo bijzonder lang geleden stond Snapchat als eerste in de rij om de leiderspositie van Facebook over te nemen, maar nu blijkt dat de invloed van Instagram veel groter is. Instagram groeit dan ook veel sneller dan Snapchat en heeft een beter verdienmodel. Terwijl Snapchat bekend moest maken dat het allemaal wat achteruit begon te lopen, maakte Instagram bekend dat er maandelijks meer dan 800 miljoen leden actief zijn op het kanaal. Dit is vier keer zo veel als het ledenaantal van Snapchat.

Interessante Instagram statistieken

TechCrunch is een partij die alles goed in de gaten houdt en dit bedrijf kon melden dat het aantal adverteerders op Instagram ook behoorlijk is gegroeid, naar meer dan 2 miljoen! Instagram heeft dan ook veel in het voordeel. Het kanaal heeft de onvoorwaardelijke steun van Facebook, vermijdt de fouten van Twitter en neemt de beste eigenschappen van Snapchat gewoon over. Hieronder vind je enkele interessante statistieken die je de werkelijke invloed van Instagram laten zien.

Verdubbeling adverteerders

In maart 2017 werd bekeken hoeveel adverteerders er actief waren op Instagram. Dit waren er ongeveer 1 miljoen. In november 2017 werd er opnieuw geteld. In deze 8 maanden tijd bleek het aantal adverteerders verdubbeld te zijn.

Snelste groei

Facebook staat nog boven Instagram, met 2 miljard maandelijks actieve gebruikers. Op de tweede plaats staat YouTube, met 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers. Instagram staat op de derde plaats, maar dit hoeft niet zo lang meer te duren. Instagram groeit namelijk vele malen sneller dan Facebook en YouTube. Tussen 2014 en 2015 groeide Instagram met 57 procent en tussen 2015 en 2016 ging het om een groei van 50 procent. Maar nu komt het: tussen 2016 en 2017 groeide Instagram met maar liefst 357 procent!

Meeste kopers

Sociale netwerken worden steeds vaker gebruikt voor het doen van aankopen of het oriënteren voor het doen van een aankoop. Maar liefst 72 procent van de Instagram gebruikers heeft een koopintentie. Wanneer we kijken naar de 5 sociale kanalen met de grootste invloed op het koopgedrag, dan zien we de volgende statistieken:

  • Snapchat 1 procent
  • Twitter 3 procent
  • Pinterest 22 procent
  • Facebook 23 procent
  • Instagram 51 procent

Grotere influencer uitgaven

Influencers spelen een grote rol op Instagram en dit is te zien aan de uitgaven aan influencer advertising. In 2017 werd hier 1,1 miljard dollar aan uitgegeven door bedrijven en in 2018 zal dit bedrag rond de 1,6 miljard uitkomen. De verwachting is dat er in 2019 circa 2,3 miljard dollar uit wordt gegeven aan influencer advertising op Instagram.

Meeste merken op Instagram

Maar liefst 70 procent van alle grote merken zijn te vinden op Instagram. De hoeveelheid aanwezige bedrijven verschilt wel per branche. Hieronder zie je een overzicht van het percentage bedrijven binnen een branche dat actief is op Instagram:

  • Luxe producten 91 procent
  • Sportkleding 84 procent
  • Beauty 83 procent
  • Hospitality 82 procent
  • Retail 82 procent
  • Autobranche 76 procent
  • Elektronica 61 procent
  • Eten en drinken 45 procent
  • Persoonlijke verzorging 38 procent
  • Huishoudelijke artikelen 16 procent

Hoogste kosten voor influencers

Wanneer je als bedrijf een influencer in wilt zetten voor je merk, dan mag je heel diep in de buidel tasten. Selena Gomez is de duurste celebrity influencer. Zij vraagt 550.000 dollar per post. Met een prijs van 500.000 dollar per post wordt zij op de voet gevolgd door Kim Kardashian. Wil je goedkoper uit zijn? Dan kun je natuurlijk kiezen voor een goede influencer die buiten social media niet beroemd is. In dit geval is Huda Kattan de duurste optie met een bedrag van 18.000 dollar per post. Van de 5 populairste en niet-beroemde influencers is Nash Grier de meest voordelige optie. Hij vraagt ‘slechts’ 13.000 dollar per post.

Actief worden op Instagram?

Zoals je ziet is de invloed van Instagram behoorlijk groot. Maar liefst 7 op de 10 marketeers wil steeds meer leren over Instagram. Wil jij ook actief worden op Instagram of succesvoller worden op dit sociale kanaal? Dan kan onze Instagram training je zeker verder helpen! Neem gerust eens vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!