De hashtag; #WaaromEigenlijk?
Twitter draait om hashtags. Voor de komst van Twitter wisten veel mensen niet wat een hashtag nu eigenlijk was. Toch is Twitter zeker niet de bedenker van de hashtag.
Internet Relay Chat
De hashtag is eigenlijk afkomstig uit de IRC netwerken. IRC staat voor Internet Relay Chat. Hier werd de hashtag voor het eerst gebruikt, maar de meeste mensen hebben er geen gebruik van gemaakt in combinatie met IRC. Sterker nog, IRC is onder de meeste mensen ook niet bekend. Het is dan ook wel eerlijk om te zeggen Twitter de hashtag wel aanzienlijk meer bekendheid heeft gegeven.
Waarom wordt de hashtag gebruikt?
De hashtag heeft in principe meerdere functies. Zo wordt de hashtag vaak door de jongeren gebruikt om mee aan te geven hoe zij zich voelen of wat zij denken, op een manier die de uiting direct een stuk populairder maakt: ‘#GeenZinInSchoolVandaag’. Dit zou natuurlijk ook gewoon op een normale manier geschreven kunnen worden, maar dat is lang niet zo interessant en daarnaast kost het meer tekens door al die spaties toe te voegen. Onder professionals wordt de hashtag vaker gebruikt om ergens promotie aan te geven, om een discussie te starten onder een bepaalde hashtag of bijvoorbeeld om gemakkelijk berichten met dezelfde hashtag te kunnen volgen. Dan zijn er natuurlijk ook nog de welbekende TV-hashtags, zoals #TVOH, #GTST, #AYNIL en #DWDD.
Op meerdere sociale netwerken
De hashtag werd niet alleen heel bekend door Twitter, maar deze werd ook populair door Twitter. Tegenwoordig wordt de hashtag zelfs in het ‘gewone’ dagelijks leven gebruikt. Er zijn zelfs mensen die ze op boodschappenlijstjes plaatsen! Dit heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat meer sociale netwerken interesse kregen in de hashtag. Zo kan de hashtag nu ook effectief gebruikt worden op YouTube, Instagram en Facebook.
Overdrijf niet met hashtags
Natuurlijk is het gebruik van hashtags op social media goed, maar je moet het zeker niet overdrijven. Je kan gerust meerdere hashtags in een post plaatsen, maar hou het aantal toch het liefst op maximaal 3 stuks. Daarnaast is het goed om de hashtags ook niet te lang te maken, want #DaarDoeJeNiemandEenPlezierMee.