De groei van TikTok: Explosief!

Het is al een hele tijd geleden dat we voorspelden dat TikTok groot zou worden. Toen TikTok nog in de kinderschoenen stond hadden wij al het gevoel dat dit kanaal wel eens heel groot zou kunnen worden. We durfden zelfs te zeggen dat TikTok uiteindelijk misschien wel groter zou worden dan Facebook, en dat zou toch een prestatie zijn. Toch, dat TikTok zo snel zo groot zou worden, dan had niemand kunnen bedenken. Wereldwijd heeft het sociale netwerk inmiddels meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers! Wij duiken eens dieper in de statistieken.

Bedrijven bewijzen het succes van TikTok

De TikTok statistieken van alle merken en bedrijven die TikTok als marketingkanaal willen inzetten liegen er niet om. Steeds meer bedrijven tonen interesse in het kanaal en steeds meer marketeers nemen TikTok op in de social media strategie. Het sociale netwerk weet een groeiende groep professionals, waaronder ook influencers, aan te trekken. Steeds meer merken, bedrijven en uitgevers vertrouwen op het Chinese sociale netwerk TikTok. Natuurlijk zijn gebruikersaantallen niet de enige bepalende factor als het gaat om je eigen activiteit op TikTok, maar ze zijn altijd een goede indicatie van hoe een kanaal het doet. Het zijn dan ook voor een groot deel de bedrijven die het succes van TikTok bewijzen.

Hoe zit het met het TikTok gebruik in Europa?

In september 2020 werden de eerste officiële TikTok accounts in Europa aangemaakt. Inmiddels gebruiken meer dan 100 miljoen mensen in Europa TikTok minstens één keer per maand. Dit geeft natuurlijk aan dat er echt sprake is van een explosieve groei. Natuurlijk mogen we ook niet vergeten dat TikTok een app uit China is. Van alle gebruikers wereldwijd, namelijk een ruime 1 miljard, komen er dan ook meer dan 500 miljoen uit China. Het is het eerste sociale netwerk uit China dat internationaal succesvol is. Het is de forse groei van TikTok die ervoor zorgt dat ook steeds meer Nederlandse bedrijven met het sociale netwerk aan de slag gaan.

Meest succesvolle app in de appstores

Kijken we naar het eerste kwartaal van 2021, dan zien we dat TikTok de meest succesvolle app in de appstores was. Pinterest, Twitter en Snapchat liepen ver achter wat dit betreft. De app was zelfs populairder dan Instagram en Facebook. Dat mag natuurlijk een hele prestatie genoemd worden. Het belooft dan ook heel wat voor de toekomst. In september 2021 maakte TikTok officieel bekend dat de mijlpaal van 1 miljard gebruikers wereldwijd bereikt was. App-analyseprovider APP ANNIE voorspelt dat TikTok in 2022 al 1,5 miljard gebruikers kan hebben. Dit zou een groei zijn die geen enkel ander sociaal netwerk momenteel kan laten zien. Het zou dan ook een ongekende prestatie zijn die, volgens kenners, zeker binnen handbereik van TikTok ligt.

Neem TikTok op in je social media strategie

Bedrijven krijgen steeds meer kansen op TikTok. Zeker als je een jongere doelgroep hebt, is TikTok eigenlijk onmisbaar in je social media strategie. Ga jij een nieuwe strategie inrichten, met een verse aanpak voor meer groei en succes? Dan is TikTok absoluut het overwegen waard. Haal jij nog niet het maximale uit social media? Dan helpen wij je graag verder, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van een effectieve strategie. Natuurlijk kun je ook altijd één van onze social media trainingen volgen. Schrijf je direct in!