De digitale butler is in aantocht!

Tegenwoordig hebben we allemaal een smartphone of iPhone die propvol met apps staat. Deze apps hebben we in meer of mindere mate ‘nodig’. Het is dan ook heel vervelend als je steeds opnieuw afzonderlijke apps moet openen en meerdere stappen moet ondernemen om te kunnen communiceren via verschillende social messaging apps. Het wordt tijd voor de digitale butler!

Wat doet de digitale butler?

De digitale butler, of ook wel smart agent genoemd, is eigenlijk een virtueel hulpje dat werkt op basis van kunstmatige intelligentie. De meest uiteenlopende grote spelers op de markt zijn al druk bezig met de ontwikkelingen van een zogenaamde smart agent. Deze digitale butler kan daadwerkelijk vragen beantwoorden, suggesties geven en zelfs een mening bieden wanneer je hiernaar op zoek bent. Dit betekent dat je heel veel verschillende apps gedag kan zeggen, want je hoeft niet meer via verschillende wegen op zoek naar de juiste informatie. De kunstmatig intelligente digitale butler zoekt alles voor je op en biedt het je aan.

Eindeloos veel mogelijkheden

De communicatie met je digitale butler zal gaan verlopen via een chatscherm, zoals je ook communiceert via bijvoorbeeld Telegram of WhatsApp. Je kan je butler vragen om informatie, om suggesties, om hulp of bijvoorbeeld advies. Je hoeft dus niet meer eindeloos te zoeken. Dit doet de butler voor je! Echter, er is nog veel meer mogelijk met een digitale butler, met name ook voor bedrijven. Zo kan een webwinkel een kunstmatig intelligente butler inzetten om klanten te helpen bij het maken van een keuze uit het assortiment of om een aankoop te doen.

Wanneer mogen we de smart agent verwachten?

De ontwikkelingen gaan op dit moment razendsnel. Onder meer Google, Yahoo, Facebook, Microsoft en Apple zijn er intensief mee bezig. We zullen dan ook al heel snel gebruik kunnen gaan maken van onze eigen digitale butler. Sterker nog, de verwachting is dat ongeveer 40% van alle mobiele interactie al via de smart agent zal verlopen in het jaar 2020.