Chatbot en conversatie-AI: wat is het verschil?

De chatbot strategie kennen we al langer. Diverse grotere webwinkels, zoals Bol.com, maken al lange tijd gebruik van chatbots om klanten van dienst te zijn. We zijn dan ook goed bekend met chatbots en marketingstrategieën die gebaseerd zijn op deze chatbots. Tegenwoordig hebben we te maken met conversatie-AI, ook wel gespreks-AI, die wordt ingezet binnen de marketingstrategie. Wat is nu precies het verschil tussen de chatbot en conversatie-AI?

In de basis zijn het allebei chatbots

We kunnen stellen dat chatbots en conversatie-AI oplossingen in de basis allebei chatbot oplossingen zijn. In beide gevallen is het zo dat je het gesprek aan gaat met een robot en deze robot reageert op wat jij aan de robot zegt of vraagt. Zowel chatbots als gespreks-AI tools zijn oplossingen waar geen mensenwerk aan te pas komt. Gesprekken worden gevoerd met een systeem in plaats van een echt persoon. Toch is er zeker wel een belangrijk verschil te noemen tussen chatbots en conversatie-AI. Het belangrijkste verschil zit in de werking van de oplossing.

De werking van een reguliere chatbot

Een chatbot, zoals we deze kennen van diverse klantenservices, is voorgeprogrammeerd. Dit betekent dat de chatbot een reeks aan instructies opvolgt die vooraf zo zijn ingesteld. Deze chatbots werken dus op basis van een script die een eenvoudige beslissingsboom volgt die voor specifieke interacties is ontworpen. Elk mogelijk antwoord leidt naar een nieuw onderdeel van het script. Dit betekent dat een chatbot uitsluitend voorgeprogrammeerde antwoorden kan geven en niet in staat is om unieke antwoorden te bieden. Stel je een vraag die niet in het script verwerkt is, dan zal de chatbot in de meeste gevallen aangeven dat hij je niet begrijpt. Deze zin is in het script gekoppeld aan alles wat niet in het script voorkomt. Een chatbot geeft dus geen unieke antwoorden en is ook niet zelflerend. Het systeem volgt vaste patronen.

De werking van conversatie-AI

Conversatie-AI is niet voorgeprogrammeerd en volgt geen scripts. In de basis gaat het dus wel om een chatbot, maar om een heel ander soort chatbot. Conversatie-AI, zoals ChatGPT oplossingen, is ontworpen om de intentie en context van de gebruiker te begrijpen, zodat op basis daarvan complexere taken kunnen worden uitgevoerd. NLP-algoritmen in de chatbot identificeren onderwerpen en trefwoorden in klantreacties door een semantisch begrip van de tekst. Hierdoor is conversatie-AI in staat om alledaagse taal met klanten te praten en unieke antwoorden te geven die beter passend zijn aan de vraag. Conversatie-AI is een zelflerend systeem en heeft daarmee meer ‘vrijheid’ in het bieden van antwoorden en oplossingen.

 

 

Wanneer is welke oplossing passend?

Steeds meer bedrijven gaan werken met chatbot en AI-oplossingen, maar welke oplossing is nu het best voor welk doeleinde? Wil je bepaalde aspecten van de klantbetrokkenheid beter stroomlijnen, bijvoorbeeld door mensen hulp te bieden binnen het aankooptraject of bij het navigeren op de website? Dan is een reguliere chatbot oplossing vaak voldoende. Scripts zijn hier goed naar in te richten. Wil je in staat zijn om complexere vragen van klanten op te lossen middels een chatbot oplossing? Dan is het beter om te kiezen voor een conversatie-AI oplossing die effectiever inspeelt op de specifieke behoeften van klanten.

Maak optimaal gebruik van AI-tools

De conversatie-AI oplossingen worden op dit moment snel en krachtig uitgebreid. Hierdoor kunnen bedrijven er steeds meer voordeel uit halen. Wel is het belangrijk om goed te weten hoe je het maximale uit deze AI-tools haalt. Daar helpen wij je graag bij. Je kunt onze training volgen om optimaal voordeel te halen uit de inzet van de meest gebruikte AI-oplossingen, waaronder ChatGPT en Midjourney. Bespaar tijd en kosten door effectief om te leren gaan met de beste AI-tools!