Betaalde abonnementen op Facebook en Instagram

Meta Platforms is het moederbedrijf van zowel Facebook als Instagram. In februari 2023 heeft topman Mar Zuckerberg aangekondigd dat beide platforms zullen worden voorzien van betaalde abonnementen. We kennen dit principe al van platform Twitter, waar mensen door middel van een betaling hun account kunnen verifiëren. Op dit platform krijgen mensen met een betaald abonnement een zogenaamde verificatiebadge.

Dit principe wordt nu door zowel Facebook als Instagram overgenomen. Koop jij straks een “blue verified badge?”

De introductie van Meta Verified

Met betaalde abonnementen kunnen accounts geverifieerd worden op Facebook en Instagram. Wanneer je betaalt voor het account, dan wordt het account ‘Meta Verified’. Deze verifiëring is dus te vergelijken met de verificatiebadge van Twitter. Hoe precies duidelijk wordt gemaakt dat een account Meta Verified is, is nu nog niet bekend.

Wel heeft Mate Platforms de tarieven van de betaalde abonnementen al bekend gemaakt. Sluit je een abonnement af via een iOS besturingssysteem van Apple, dan betaal je een bedrag van iets meer dan 13 dollar. Voor abonnementen die via andere besturingssystemen worden afgesloten ligt de prijs iets boven de 11 euro, dus 2 euro lager.

Testfase van de betaalde abonnementen

Op dit moment bevinden de betaalde abonnementen zich nog in de testfase. Accounts uit Nieuw-Zeeland en Australië hebben op dit moment de mogelijkheid om een betaald abonnement af te sluiten en het account op die manier te verifiëren. Wanneer de testfase goed doorlopen wordt, dan kunnen we een vrij snelle uitrol wereldwijd verwachten. De pijlen zijn vooral gericht op marketeers en influencers als het gaat om de betaalde abonnementen. In de testfase moet blijken of men bereid is om te gaan betalen voor een geverifieerd account.

Het diversifiëren van de inkomsten

Facebook en Instagram zijn in principe natuurlijk allebei gratis te gebruiken. Iedereen kan gratis een account aanmaken en met de platforms aan de slag. In de basis verdienen de sociale kanalen hier dus helemaal niets aan. Dat is dan ook dé reden dat er steeds meer abonnementsformules worden geïntroduceerd. Het belangrijkste doel hiervan is diversificatie van de inkomsten. Uiteindelijk moeten vrijwel alle sociale kanalen het financieel gezien voornamelijk hebben van de advertenties.

Al meerdere sociale kanalen bieden abonnementsformules om ook via die weg inkomsten te genereren. We noemden eerder al de verificatiebadges van Twitter, maar we zien dit principe ook al op Snapchat, waar je het abonnement Snapchat Plus kunt afsluiten.

Moet de ‘gewone’ gebruiker gaan betalen?

Het nieuws dat Facebook en Instagram gaan werken met betaalde abonnementen heeft onder de ‘gewone’ gebruikers wel voor wat opschudding gezorgd. Is het nu de bedoeling dat je gaat betalen om nog gebruik te mogen maken van een persoonlijke account op Instagram of Facebook? Nee, wees gerust. Dit is niet het geval. Persoonlijke accounts hoeven niet geverifieerd te worden middels een betaald abonnement om gewoon gebruikt te mogen worden.

De betaalde abonnementen zijn vooral bedoeld voor onder meer informerende partijen, marketeers die via Facebook geld verdienen en voor mensen die willen laten zien dat zij ‘de echte’ zijn. Er zijn bijvoorbeeld meerdere accounts op social media aanwezig van bekende Nederlanders en het is lastig om te bepalen welk account nu écht van die persoon is. De verificatie moet helpen om aan te tonen welk account van de daadwerkelijke bekende Nederlanders is. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld.

Leveren betaalde abonnementen voordelen op?

Een belangrijk voordeel van een betaald abonnement is dat je kunt laten zien dat jij de ‘echte’ bent. Dit geldt niet alleen voor bekende personen, maar bijvoorbeeld ook voor stichtingen en goede doelen, waarvan vaak ook ‘valse’ accounts zijn te vinden. Daarnaast kan er naar verwachting met een betaald abonnement gebruik worden gemaakt van extra services, zoals extra bescherming tegen valse accounts, het stelen van fotomateriaal van het account en een speciale helpdesk.

Goed idee voor bedrijven op Facebook en Instagram?

Een belangrijke vraag is natuurlijk wel of het voor bedrijven nuttig en verstandig is om een betaald abonnement op Facebook en / of Instagram te nemen. Dit is per bedrijf verschillend. Voor grotere bedrijven zal het eerder nuttig zijn dan voor kleinere ondernemingen. De tijd zal het leren. Wat wel belangrijk is voor elk bedrijf is om gewoon goed actief te zijn op de sociale kanalen.

Wil jij met Facebook en / of Instagram aan de slag, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Volg dan eens een social media training bij ons!