Geen paniek! Hier alle Facebook privacy wijzigingen per 1 januari 2015

Onlangs maakte Facebook bekend wijzigingen door te voeren in de servicevoorwaarden. Het gevolg hiervan is dat er momenteel grote verontrusting heerst onder de Facebookgebruikers. Dit is echter niet nodig, de veranderingen zijn namelijk niet zo dramatisch als wordt verondersteld. In dit blog zal ik het je uitleggen.

Persoonlijke foto’s in Facebook advertenties?

Veel mensen zijn bang dat hun persoonlijk geüploade afbeeldingen in advertenties zullen verschijnen, naar aanleiding van bepaling 2.1 in de gebruikersvoorwaarden. Mensen die op hebben gelet, zullen al hebben geconstateerd dat deze bepaling helemaal niet veranderd is. Facebook heeft altijd al het recht gehad om jouw geplaatste informatie te eigenen en te gebruiken voor diverse doeleinden.

Zolang je geen informatie deelt waarvan je niet wilt dat het geheim blijft, is er dus niets aan de hand. Iedereen die gebruik maakt van internet is immers vindbaar, zo ook met Facebook. Facebook zorgt er voornamelijk voor dat de advertenties van bedrijven bij de door hen aangegeven doelgroep op het scherm verschijnen. Je zult dus echt niet zomaar je eigen gezicht in een advertentie langs zien komen. Facebook heeft immers geen bestaansrecht wanneer de privacy geschonden wordt.

advertentie op facebook

Facebook privacyvoorwaarde 9.1

Naast bepaling 2.1 ontstond er onrust over bepaling 9.1, maar ook hier is het niet nodig om je zorgen te maken. Het is waar dat in deze privacyvoorwaarde vermeld staat dat je Facebook toestemming geeft om jouw persoonlijke informatie te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud, maar dit wordt voornamelijk gebruikt voor de advertenties die Facebook toont.

Dit heeft voor gebruikers het voordeel dat ze minder advertenties zien waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Daarnaast staat in deze bepaling ook dat Facebook je keuze respecteert wanneer je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je geplaatste content. Het is dus zeker niet nodig om in paniek te raken.

Blijf logisch nadenken

Facebook en andere sociale media zijn prachtige kanalen, maar blijf wel logisch nadenken. Als je niet wilt dat mensen een gênante foto van je mogen zien, dan moet je hem ook niet uploaden.

Hoe haal je alles uit Facebook?

Facebook is niet meer weg te denken en geeft bedrijven goede mogelijkheden om meer klanten te werven en het imago te verbeteren. Om dit te bereiken is het wel noodzakelijk om de juiste content te plaatsen en rekening te houden met diverse bijkomende factoren. Wil jij weten hoe jouw bedrijf het maximale uit Facebook of een ander sociale media platformen kan halen? Volg dan bij ons een training op maat en op jouw niveau en leer alle geheimen kennen!