Adverteren op social media heeft nut: 15 redenen

We horen vaker dat adverteren op social media niet het gewenste resultaat oplevert. De grote vraag is dan natuurlijk wel of dit ligt aan social media of aan de strategie voor het adverteren. Een social media advertentie campagne werkt. Punt. Je kunt er absoluut voordeel uithalen als je het goed aanpakt. Een klein missertje binnen de campagne kan al zorgen voor een uitblijvend effect.

Daarom heeft adverteren op social media zin!

Wij hebben de laatste statistieken er nog eens bij gepakt en deze liegen er zeker niet om. Adverteren op social media heeft zin, zonder twijfel. Wij delen de 15 belangrijkste statistieken die aangeven waarom adverteren op social media echt nut heeft.

1. Social media wordt meer dan 2 uur per dag gebruikt

Zeker sinds de coronacrisis is het gebruik van social media flink toegenomen. Wanneer we kijken naar heel 2020, dan zien we dat gebruikers gemiddeld 145 minuten per dag doorbrachten op de sociale kanalen. Dat is meer dan 2 uur per dag!

2. De CTR is gestegen

De doorklikratio (CTR) voor sociale netwerken steeg in het tweede kwartaal van 2020. Het succes van adverteren op social media is sinds 2019 toegenomen. Sociale netwerken laten een gestage stijging van de klikfrequenties zien. We hebben het over een stijging van 1,3 procent, die wordt veroorzaakt door een groeiende belangstelling voor social media adverteren.

3. Dé manier om doelmarkten te bereiken

Social media speelt een steeds grotere rol in het bereiken van doelmarkten. In Amerika lopen ze altijd net even een stukje voor op ons. Daar gebruikt op dit moment 83 procent van de B2B merkmarketeers advertenties op social media om hun doelmarkten te bereiken. Het is in deze tijd dan ook dé manier om het juiste publiek te bereiken.

4. Toename van advertentie vertoningen

Het aantal social media advertentie vertoningen groeit jaarlijks. Dit is zeker een belangrijk gegeven, want het vertelt je dat advertenties een steeds grotere rol gaan spelen. Het aantal advertentie vertoningen op social media neemt jaar op jaar met 20% toe.

5. Er zijn 15 nieuwe social media gebruikers per seconde

Denk jij wel eens na hoeveel mensen ineens besluiten om een account aan te maken op een sociaal platform? Waarschijnlijk niet, maar het is de moeite waard om deze statistiek te kennen. Het is namelijk zo dat er elke seconde 15 nieuwe gebruikers bij komen op de sociale netwerken. Dat zijn er 1,3 miljoen per dag. Dit is een statistiek afkomstig uit 2020.

6. Instagram behoort tot meest gedownloade apps

Adverteren op social media is wat algemeen, maar laten we eens nader kijken naar Instagram. De app van dit sociale kanaal staat in de top 5 van meest gedownloade apps uit zowel de App Store als de Google Playstore. In het tweede kwartaal van 2020, tijdens de lockdown, werd de app in Amerika alleen al 13 miljoen keer gedownload.

7. Aanzienlijke groei voor bedrijven op Instagram

Zie je de voordelen niet van een business account op Instagram? Dan veranderen wij graag jouw gedachte hierover. Het is namelijk zo dat zakelijke accounts op Instagram maandelijks een gemiddelde groei van 1,46 procent aan volgers laten zien. Het platform is een geweldige plek om met jouw publiek in contact te komen en met de huidige gestage groei is er veel potentieel om van te profiteren.

8. Aantal Instagram gebruikers blijft groeien

Instagram behoort zonder twijfel tot de meest populaire sociale kanalen, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Dit zien we zeker ook terug in de statistieken, want het aantal Instagram gebruikers blijft groeien. Wereldwijd heeft Instagram 1,28 miljard actieve gebruikers.

9. Influencer marketing speelt grotere rol

We kennen influencer marketing misschien nog niet zo heel erg lang, maar het is absoluut een trend die blijft. Influencer-marketing is goed voor 20% van de budgetten van 39% van de merken. Instagram is het perfecte platform voor influencer marketing en steeds meer merken maken gebruik van het potentieel ervan.

10. Enorme groei aan advertentie inkomsten voor Instagram

Aan de advertentie inkomsten kunnen we natuurlijk ook zien in hoeverre de populariteit van adverteren op social media stijgt. Als we alleen naar Instagram kijken, dan zien we advertentie inkomsten van 13,86 miljard dollar in 2020. In 2018 was dit nog een bedrag van 6,8 miljard en in 2019 een bedrag van 9,5 miljard dollar.

11. Richting de 2 miljard dagelijkse Facebook gebruikers

We hebben nu Instagram even in het licht gezet, maar Facebook mag zeker ook niet vergeten worden. Ook Facebook is dé plek om vol in te zetten op adverteren. Waarom? Omdat ook hier het aantal gebruikers zeer hoog ligt. Facebook rapporteerde meer dan 1,8 miljard dagelijks actieve gebruikers in het eerste kwartaal van 2021. Naast zoveel gebruikers had het platform in het derde kwartaal van 2020 maar liefst 10 miljoen actieve adverteerders.

12. Een halve werkweek per maand op het platform

Gemiddeld besteden Facebook gebruikers 19,5 uur per maand op het platform, wat gelijk staat aan ongeveer een halve werkweek per maand. Dat is veel! De laatste statistieken geven aan dat Facebook één van de social mediaplatforms is waar mensen de meeste tijd doorbrengen. Ook is Facebook sinds april 2021 wereldwijd het meest gebruikte social media platform, met bijna 2,8 miljard actieve gebruikers.

13. De advertentie inkomsten van Facebook

We hebben net al even gekeken naar de advertentie inkomsten van Instagram. Ter vergelijking willen we je ook kennis laten maken met de cijfers van Facebook. In 2020 haalde Facebook een bedrag van 20,7 miljard dollar binnen aan advertentie inkomsten. In vergelijking tot de periode ervoor is dat een groei van 25 procent.

14. 160 miljoen actieve bedrijven op Facebook

Maandelijks gebruiken ongeveer 160 miljoen bedrijven Facebook en de bijbehorende apps. Bedrijven met goede marketing gedijen goed op Facebook. Bijna één bedrijf op elke 55 mensen op aarde gebruikt Facebook en WhatsApp, Messenger of Instagram om met klanten te communiceren.

15. Miljarden aan uitgaven voor mobiele display advertenties

Mobiele display advertenties worden steeds populairder. Wereldwijd besteden merken maar liefst 61 miljard dollar aan dit formaat advertenties op Facebook. Dit is een statistiek uit 2020. Wanneer we deze vergelijken met de cijfers van het jaar ervoor, dan zien we een stijging van maar liefst 22 procent.

Start nu met adverteren op social media

Bovenstaande statistieken vertellen je dat adverteren op social media zeker wel nut heeft. Het is hierbij wel zaak om het goed aan te pakken. Kun je hier wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken? Dan staan wij voor je klaar. Natuurlijk ben je ook altijd welkom voor het volgen van een social media training.