Het belang van aansprakelijkheidsverzekeringen in het digitale tijdperk

Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is een van de vele verzekeringen die je als ondernemer kunt afsluiten. Omdat je hier iedere maand premie voor afdraagt, wil je ongetwijfeld weten of het nodig is om een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) af te sluiten. Tegenwoordig is social media en online aanwezigheid onmisbaar als bedrijf. Helemaal als je als bedrijf of professional online actief bent, kan het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering cruciaal zijn. In deze blog leggen wij uit waarom.

Waarom een aansprakelijkheidsverzekering?

De meeste ondernemers die zakelijke aansprakelijkheidsverzekeringen afsluiten, doen dit vanwege financiële redenen. Deze verzekering kan namelijk gezien worden als een financieel vangnet voor je bedrijf. Als je een aansprakelijkheidsverzekering afsluit en aansprakelijk gesteld wordt voor schade, hoef je deze schade niet zelf te vergoeden. Als je besluit dat je zo’n verzekering wilt afsluiten, kun je kiezen tussen drie soorten: aansprakelijkheid voor beroepen (BAV), bestuurders (BTA) en bedrijven (AVB). In dit digitale tijdperk komen juridische geschillen regelmatig voor. Meningen en informatie worden namelijk erg snel verspreid. Een misverstand of schending van auteursrechten kunnen er al snel voor zorgen dat je juridische problemen krijgt.

Soorten aansprakelijkheidsverzekeringen

Er zijn dus diverse aansprakelijkheidsverzekeringen:

  • Aansprakelijkheidsverzekering voor beroepen (BAV)
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders (BTA)
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB)

Ondernemers kiezen veelal voor een AVB; aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. Zodra je zo’n verzekering afsluit, kun je deze aanvullen met een extra aansprakelijkheidsverzekering. Zo kun je hierbij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Hiermee ben je beschermd tegen financiële schade door beroepsfouten. Hierbinnen vallen bijvoorbeeld ook feitelijke onjuistheden en vergissingen, die online en op social media al snel kunnen voorkomen. Ook kan er gekozen worden voor een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering, waarbij je als bestuurslid verzekerd bent voor schade.

Aansprakelijkheidsverzekeringen en social media

Social media is niet meer weg te denken binnen de marketing van bedrijven. Hoewel dit heel veel toevoegt aan je bedrijf, moet er wel zorgvuldig mee omgegaan worden. Een verkeerde opvatting of informatie die niet klopt, kan er al voor zorgen dat je bedrijf een schadeclaim krijgt. Ook kan het zo zijn dat content bepaalde auteursrechten schendt, terwijl dit helemaal niet je bedoeling was en je hier niks vanaf wist. De financiële gevolgen hiervan kunnen enorm zijn, ook al lijkt het een kleine en onschuldige fout. Een aansprakelijkheidsverzekering, zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, zorgt hierbij al voor veel bescherming. Bij bijvoorbeeld adviserende rollen, kan het zo zijn dat je een keer verkeerd advies geeft.

Wanneer je een BAV hebt afgesloten, zal de verzekering de (financiële) schade van deze fout opvangen. Je bent ook verzekerd tegen andere fouten. Denk hierbij aan schending van auteursrecht, inbreuk op geheimhouding en verlies van documenten die jouw bedrijf in bezit heeft. Mocht er ooit een onterechte schadeclaim op jouw onderneming worden gedaan, zal de verzekering ook de kosten van het verweer dekken.

De BAV is voor de meeste beroepen niet verplicht, maar steeds meer opdrachtgevers stellen de BAV als eis voordat ze een samenwerking aangaan. Een aansprakelijkheidsverzekering is ideaal voor juridische, adviserende, technische en financiële bedrijven. Met een aansprakelijkheidsverzekering, beperk je dus financiële schade én bescherm je de reputatie van je bedrijf. Het biedt gemoedsrust en (financiële) bescherming van jouw onderneming in dit tijdperk waarin online interacties de norm zijn.