6 Tips om je band met collega’s te verbeteren

Een goede communicatie met collega’s zorgt voor een betere onderlinge band, meer begrip voor elkaar en natuurlijk ook voor een hogere productiviteit. Helaas is een goede communicatie tussen collega’s niet altijd vanzelfsprekend.

Zo verbeter jij de band met je collega’s

Zijn de verhoudingen met je collega’s niet zo goed als deze zouden kunnen zijn? Dan is het goed om de communicatie te verbeteren. Deze 6 tips helpen je hier zeker bij.

1. Wees helder

Veel mensen praten een beetje om de kern heen, misschien om niet te sterk uit de hoek te komen of uit angst dat de mening niet gedeeld wordt in de groep. Toch is het altijd beter om gewoon helder en recht door zee te zijn.

2. Luister naar je collega’s

Een goed gesprek moet van twee kanten komen. Zet niet alleen je oren open, maar luister ook daadwerkelijk en geef eerlijke feedback. Dit zal je dan ook eerder terugkrijgen van je collega’s.

3. Praat met elkaar, niet over elkaar

We hebben er allemaal een hekel aan als anderen over ons roddelen, maar zelf doen we het eigenlijk ook best regelmatig. Doe dit niet op de werkvloer. Er ontstaan enkel meningsverschillen door en dit verbetert de sfeer absoluut niet. Als je iets over iemand te zeggen hebt, doe het dan tegen de persoon zelf.

4. Sta open voor kritiek

Zelf heb je waarschijnlijk ook wel eens iets op het werk van een ander aan te merken. Dit moet je eerlijk kunnen zeggen, zodat er iets verbeterd kan worden. Andersom moet dit ook zo werken. Neem kritiek professioneel aan, denk erover na en probeer verbeteringen door te voeren.

5. Vraag om advies

Je kan nu eenmaal niet alles weten. Het is goed om je collega’s om advies te vragen wanneer je dit nodig hebt. Dit helpt jou verder dan dat je zelf gaat zitten ploeteren, en je geeft je collega’s direct het gevoel dat hun ervaring wordt aangesproken. Dit verbetert de band.

6. Collega’s op social media

Je kan je collega’s beter in de prive sfeer leren kennen wanneer je elkaar ook op social media treft. Maak wel de afspraak het niet over werk te hebben en post niet zomaar berichten over collega’s op je sociale netwerken. Dat is onprofessioneel.

Do’s en Don’ts op social media

Als professional zijn er veel meer do’s en don’ts als het om social media gaat. Wil jij alles weten? Volg dan eens een social media workshop en je kent alle ins en outs van de sociale netwerken.