6 Tips om als standhouder meer uit een beurs te halen

beursdeelnameDeelnemen aan een beurs? Zal het een goed bezochte beurs zijn? Krijgt jouw beursstand een goede plaats of lopen de beursbezoekers voorbij? Vragen waarop je geen concrete antwoorden gaat krijgen. Wat je wel kunt doen is de beursdag goed voorbereiden en zorgen dat jij de zaken goed onder controle hebt. Lees onderstaande tips om meer uit een beursdag te halen.

Meer resultaat uit je beursdeelname?

Hieronder staan zes tips om meer resultaat te halen uit een beurs. Als je bijvoorbeeld op de FenExpo staat, dan zou je deze tips ook kunnen toepassen.

– Een beurs is hectisch, voorkom hectiek bij je zelf

Wanneer een beursdag voorbij is weet je niet meer aan welke bezoekers je informatie hebt meegegeven. En waar is het visitekaartje van het bedrijf die graag een sample opgestuurd wil hebben? Zorg dat je tijdens de beurs informatie van potentiële klanten registreert. Schriftelijk of digitaal.

– Bepaal vooraf welke informatie je nodig hebt van potentiële klanten

Inventariseer vooraf welke gegevens op de beurs nodig zijn voor een goede follow-up. Betreft het een particuliere klant, een bedrijf die u iets wilt leveren of een netwerkcontact? Vraag hoe en wanneer een klant benaderd wil worden. Wenst hij telefonisch contact, digitale informatie of wil hij een bezoek van uw bedrijf?

– Leg vast hoe het contact op de beurs verliep

Omschrijf kort op het registratieformulier hoe het eerste contact met de potentiële klant tot stand kwam en wat de vraagstelling van de klant was.

– Wissel visitekaartjes uit

Vraag een visitekaartje van een beursbezoeker. Let op andere standhouders zijn ook potentiële klanten. Bewaar het visitekaartje bij het registratieformulier of zet een kreet op het kaartje waardoor u precies weet van wie u het heeft gehad.

– Kopieer de registratieformulieren of zet de informatie op een usb-stick

Bewaar de registratieformulieren niet op de beurs zelf maar kopieer ze elke dag of zet ze aan het einde van een beursdag op een usb-stick. Stuur deze informatie direct naar het bedrijf. Jouw collega’s kunnen indien gewenst al een follow-up actie ondernemen.

– Neem spoedig na afloop van de beurs contact op met potentiële klanten

De beursbezoekers hebben veel informatie ontvangen. Neem op korte termijn contact op! Hoe eerder jij contact opneemt, hoe beter ze zich jouw bedrijf herinneren.

Er zijn veel zaken die belangrijk lijken, maar je afleiden van het doel van de beursdag. Houdt duidelijk voor ogen wat de doelgroep is van je bedrijf en richt je daarop. Evalueer elke beursdag en geef het een follow-up.