53% klikt op de eerste organische link in Google!
Het verschil tussen een eerste en tweede plaats in Google is voor online marketeers erg belangrijk. Veel bedrijven realiseren zich nog niet goed dat hoog scoren in Google essentieel is voor het krijgen van bezoekers. Compete.com heeft afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de organische clicks in Google en het blijkt dat 53% van de zoekers op de 1ste link klikt!
Onderzoek organische clicks
Compete.com analyseerde tientallen miljoenen door consumenten gegenereerde pagina’s met zoekresultaten uit het laatste kwartaal van 2011. Hun analyse brengt een aantal interessante inzichten voor marketeers aan het licht. Zoals je in de illustraties hierboven kunt zien, is 85% van de getoonde vermeldingen organisch, dat wil zeggen niet-betaald, terwijl 15 procent van de vermeldingen betaald is. Over het geheel genomen bevat 55 procent van de pagina’s met zoekresultaten advertenties.
Als het gaat om de hoeveelheid clicks op organische vermeldingen, dan blijkt 53% naar de eerste vermelding te gaan. De tweede krijgt 15% van de clicks, de derde 9 procent, de vierde 6 procent en zo verder afnemend naar 4 procent om de top vijf vol te maken.
Toelichting van Compete.com
“Omdat de overgrote meerderheid van zoekresultaten organisch is, en de meerderheid van clicks op de eerste vermelding gedaan worden, is een belangrijk onderdeel van je marktstrategie het voortdurend monitoren van resultaten die je bereikt als gevolg van de ontwikkeling van de zoekmachine algoritmes.”, adviseren Compete analisten.
Effect van advertenties (Adwords) op clicks
Ook betaalde vermeldingen presteren veel beter als ze bovenaan staan. Niet zozeer bovenaan in het advertentieblok, maar bovenaan op de pagina als geheel.
Het onderzoek van Compete wijst uit dat 61 procent van de betaalde advertenties in het advertentieblok rechts op de pagina verschijnt. Deze advertenties krijgen echter maar 13 procent van de clicks. Vanzelfsprekend wil je wel bovenaan komen in deze rechterkolom, want de bovenste vermelding krijgt 4 procent van alle betaalde clicks, terwijl de tweede vermelding slechts 3 procent krijgt.
Echter, de derde vermelding in het bovenste advertentieblok krijgt met 9% meer dan twee keer zoveel! De eerste vermelding bovenaan de pagina krijgt een overweldigende 59% van alle betaalde clicks. Het is duidelijk, als het zin heeft en als het bovenste advertentieblok bereikbaar is, dan is dat voor adverteerders ’the place to be’.
Interessante uitkomsten
Een paar andere wetenswaardigheden vallen op in het rapport:
– 24 procent van de advertenties staan in het bovenste blok en zorgen voor 85 procent van de clicks.
– 15 procent van de advertenties verschijnen onderaan de pagina, waar slechts 2 procent van de clicks heengaan.
– Onderaan de pagina lijkt de positie niet zoveel uit te maken. De eerste en de tweede positie zorgen elk voor 1 procent van de betaalde clicks.
Compete gaf ook het volgende advies aan marketeers: “Er is een strategische strijd gaande op pagina’s met zoekresultaten en elk besluit heeft een enorme impact op de resultaten. De meeste, zo niet alle, online marketing inspanningen moeten beoordeeld worden op hun ‘return on investment’, ongeacht of het gaat om SEO (Search Engine Optimization), SEA (Search Engine Advertising) of SEM (Search Engine Marketing)”.
Op welk woord in Google sta jij hoog?
Het belang van hoog staan in Google is hopelijk nu wel duidelijk, maar misschien sta je al hoog op sommige woorden. Zo sta ik vrij hoog op ‘Twitter Training’ en ‘LinkedIn Training’, maar op welke woorden sta jij hoog? Laat hieronder een reactie achter!