5 Tips voor de professionele social media spreker

Word jij al ‘gek’ als je naar al je notities kijkt voordat je je speech over social media gaat houden? Weet jij nooit hoe je sfeer moet creëren of hoe je de aandacht vast moet houden? Er komt nog best veel kijken bij het realiseren van een succesvolle social media speech.

Met deze 5 tips word jij een betere social media spreker

Iedere social media spreker heeft in het begin wat moeite met het verzorgen van de ideale presentatie. Na verloop van tijd zal je zien dat het steeds beter gaat. Ben jij nog niet zo ver? Laat deze 5 tips je dan verder helpen!

1. Ehhhmm…

Als iemand anders heel vaak zinnen langer maakt door ‘eeehhmm’ te gebruiken, valt dit jou dan op? Misschien niet in de eerste paar minuten, maar na een minuut of vijf gaat het toch irriteren. Dit geldt natuurlijk ook voor je presentatie. Probeer de ‘ehm-momentjes’ te vermijden. We spreken deze klank uit wanneer we zenuwachtig zijn, wanneer we een stilte op willen vullen of we doen het gewoon automatisch, als een soort stopwoord. Zorg dat je zelfverzekerd bent, dat je geen stilten op hoeft te vullen en dat je stopwoordjes afleert voor je presentatie.

2. Maak het niet te lang

Veel beginnend social media sprekers ratelen een presentatie op alsof ze de eerstvolgende trein moeten halen. Dit is een teken van nervositeit en door daarop te letten ga je vanzelf rustiger praten. Aan de andere kant moet je ook uitkijken dat je het niet te langdradig maakt. Onderzoek wijst uit dan mensen hooguit 40 minuten aandachtig kunnen luisteren zonder zelf te spreken.

3. Van ik en zij naar wij

Wanneer je tegenover een groep staat als spreker, dan heb je al heel snel de neiging om de groep aan te spreken met jullie. Wat je hiermee doet is eigenlijk dat je een onzichtbare grens legt, waardoor er een grotere afstand bestaat tussen jou en de groep. Dit gaat ten koste van je presentatie. Probeer daarom altijd te spreken in ‘wij’ in plaats van in ‘jullie’.

4. Pak ze!

Als lezer van boeken ken je het ‘kaftprincipe’ wel. Je kan niet aan de omslag zien of de inhoud goed is, maar zo ga je wel te werk. Je leest de achterkant en hooguit de eerste bladzijde. Bevalt het je niet, dan leg je het boek weg en pak je een andere. Bedenk je dat dit ook zo werk bij luisteraars. Als spreker moet je de aandacht van de groep pakken in de eerste twee minuten van de speech. Lukt dit je niet, dan ben je ze eigenlijk al kwijt. Begin dus sterk!

5. Blijf oefenen tot je het kent

Als social media spreker hoef je niet alles uit je hoofd te doen, maar je moet ook niet alles gaan oplezen van een papiertje. Dit is onprofessioneel en het brengt je gemakkelijker in de problemen dan wanneer je alles uit het hoofd kan vertellen, bijvoorbeeld met de ondersteuning van presentatiedia’s. Blijf dus oefenen (privé) tot je dit vlekkeloos kan.

Een social media spreker inschakelen

Het spreken in het openbaar is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Lukt het je maar niet om het voor jezelf en je luisteraars leuk te maken en te houden? Schakel dan een social media spreker met ervaring in. Jij kan dan opgelucht ademhalen (en leren van de verzorgde presentatie door de spreker), terwijl het publiek de garantie op een goede social media presentatie heeft. Gegarandeerd succesvol!