De 5 meest gemaakte fouten met werken met Copilot

Copilot van Microsoft wordt steeds bekender. Wellicht heb jij deze digitale assistent ook al in je Office-programma’s zien staan of zelfs al geprobeerd. Copilot kan je onder meer helpen met schrijven, analyseren, structureren en brainstormen. De reacties zijn overwegend positief. Het gaat daarentegen niet bij iedereen van het spreekwoordelijke ‘leien dakje’. Voor sommigen blijkt de tool vooral heel frustrerend. Hierdoor haal je niet het maximale uit wat Copilot je wel te bieden heeft.
Voorkom deze fouten als je met Copilot werkt
Het zijn vaak de foutjes die je zelf maakt die ervoor zorgen dat Copilot niet doet wat je er wel van verwacht. Deze foutjes maak je niet bewust. Vaak heb je nog niet precies uitgevogeld hoe je het best met Copilot om kan gaan. Met een paar slimme aanpassingen in je manier van werken met de tool, kun je de prestaties al flink verhogen. Wij helpen je graag op weg en geven je inzicht in de 5 meest gemaakte fouten met werken met Copilot.
1. Zomaar beginnen zonder duidelijke instructie
Copilot is een slimme tool, maar helaas niet zo slim dat de tool jouw gedachten kan lezen. Begin je met een vage vraag, dan krijg je ook een vaag antwoord terug. Je kunt aangeven “Help me met dit document”, maar dan heeft Copilot geen idee wat voor hulp je eigenlijk nodig hebt. Zorg er dus voor dat je Copilot altijd een duidelijke taak geeft én de bijbehorende context. Indien nodig kun je ook de toon omschrijven. Je kunt bijvoorbeeld de volgende opdracht geven: “Schrijf een zakelijke e-mail over een prijsverhoging in een vriendelijke toon.” Zo maak je meteen duidelijk wat jij van Copilot verwacht.
2. Alles letterlijk overnemen
Wat Copilot voor jou genereert op basis van jouw opdracht kan verrassend goed zijn, maar het is zeker niet altijd perfect. Veel gebruikers nemen tekst klakkeloos over en hier gaat het vaak mis. AI-gegenereerde content moet altijd worden gecontroleerd en verbeterd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor content van ChatGPT. Het is beter om AI-tools, zoals Copilot, te zien als een slimme assistent en niet als een eindredacteur. Redigeer alles en pas aan waar dat nodig is. Dit zorgt ervoor dat het eindresultaat echt bij jou en je bedrijf past.
3. Te veel tegelijk willen
Als mens kun je soms best veel dingen tegelijk. Dit geldt niet voor een AI, of in elk geval nóg niet. Probeer de AI dus ook niet meerdere opdrachten tegelijk te geven. Je kunt zeggen: “Maak een planning, schrijf een e-mail én genereer een PowerPoint”. Dit zijn inderdaad dingen die Copilot allemaal voor je kan doen, maar je kunt het niet allemaal in één prompt plaatsen. Het risico dat je een verwarrend en onsamenhangend antwoord krijgt is groot. Splits je opdrachten op in duidelijke stappen, zodat Copilot weet wat hem te doen staat en jij het overzicht houdt.
4. Geen voorbeelden geven
Wat je misschien niet weet, is dat Copilot beter werkt wanneer je kaders of voorbeelden meegeeft. Vraag jij om een tekst in professionele stijl? Laat dan zien wat jij onder een ‘professionele stijl’ verstaat of stuur een voorbeeldtekst mee die in de gewenste stijl staat. Hoe meer context je biedt, hoe beter het resultaat van Copilot.
5. Denken dat je geen kennis meer nodig hebt
Copilot kan je als hulp zeker helpen om je veel tijd te besparen. Het is echter niet de bedoeling dat je de tool ziet als een vervanging van je eigen vakkennis. Zonder basiskennis van het onderwerp blijft de output onjuist of oppervlakkig. Copilot is geen vervanger van jouw expertise. De tool helpt je enkel om taken te versnellen.
Wil jij ook meer halen uit Copilot?
Copilot biedt echt heel veel voordelen, maar dan moet je er wel op de meest efficiënte en slimme manier mee om weten te gaan. Dit gaat niet vanzelf. Het vraagt om tijd, oefening en experimenteren. Met AI omgaan kun je leren en dit geldt ook voor Copilot. Wij helpen je hier graag bij. Schrijf je in voor onze Copilot training en haal het maximale uit Copilot!