5 Essentiële onderdelen van een goede contactpagina

Een goede website heeft naast informatie over producten en diensten ook een contactpagina. Vaak zie ik contactpagina’s met een veel te lang invulformulier. Zo lang zelfs dat een bedrijf bijna mijn BSN willen weten voordat ik mijn vraag mag versturen. Dit is natuurlijk killing voor potentiële klanten die contact met je willen opnemen.

contact metroStel je voor dat een journalist van de Metro een deadline heeft en contact met je wilt opnemen. Denk je dan dat hij de tijd heeft en zal nemen om het hele formulier in te vullen? Waarschijnlijk niet en dus zal hij op zoek gaan naar andere manier om contact met je op te nemen (als dat lukt).

Hetzelfde geldt voor een potentiële klant met een vraag. Je kent vast wel van die webshop’s waar op de contactpagina niet staat waar het bedrijf gevestigd is en er is ook geen telefoonnummer te vinden. Dan haak ik al gelijk af. Het gebrek aan informatie maakt het bedrijf direct minder professioneel.

Een must voor iedere contactpagina

Als je vertrouwen en professionaliteit wilt uitstralen, dan zijn deze 5 elementen essentieel voor een goede contactpagina.
Telefoonnummer contactpagina

1. Telefoonnummer

Op veel websites van ZZP’ers en internetmarketeers zie ik vaak geen telefoonnummer staan. Als je niet wilt praten met je klanten, dan zou ik me er ook niet te druk over maken, maar huur dan op z’n minst een telefonische beantwoord service, zoals O.E.S. bv in Leerdam.

2. E-mail adres

Niet iedereen wil of heeft de tijd om een formulier invullen, zorg er daarom voor dat er ook een e-mail adres staat. Waar je wel op moet letten is dat contact pagina’s altijd door spambots worden bezogd die op zoek zijn naar e-mail adressen. Om te voorkomen dat je e-mailadres op zo’n spamlijst terecht komt kun je een simpel trucje doen. Gebruik de tekst ‘klik hier om ons een e-mail te sturen’ en link deze naar mailto:xxx@xx.nl.
postbus aanvragen postnl zakelijk

3. Postadres

Ook al is het fijn om thuis te werken vanaf een zolderkamer, maar laat in iedere geval weten waar in het land je bedrijf gevestigd is. Sommige mensen versturen toch nog graag brieven en dan is het wel zo makkelijk als zij gelijk uw adres kunnen vinden. Als je toch liever anoniem blijft, huur dan een postbus bij PostNL.

4. Geef instructies

Als je een groot contactformulier hebt en bezoekers moeten veel gegevens invullen, dan zijn instructies vaak welkom. Dit je kun je doen door transparte tekens in het vakje te zetten met een voorbeeld opmaak. Deze verdwijnen zodra iemand in het vakje klikt. Je kunt ook een vraagtekenicoontje zetten voor het antwoord vlak.
call to action contactpagina

5. Call-to-action

Wat je dat mensen gaan doen op je contactformulier? Moeten ze u bellen, een e-mail sturen, offerte aanvragen of iets downloaden? Zorg ervoor dat de call-to-action duidelijk staat aangegeven. Als je namelijk een bezoeker krijgt op je contactpagina dan wil je deze natuurlijk niet kwijt raken!

Deel deze tips ook met je vrienden en collega’s!