4 Trends voor online marketing om op te letten

Sinds marketing zich voor een groot deel is gaan begeven op het digitale vlak, hebben de veranderingen en ontwikkelingen hierin een razend tempo. Omdat het voor je bedrijf erg belangrijk is deze ontwikkelingen bij te houden, volgen hier de meest in het oog springende trends van 2015. De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op de Amerikaanse markt, die altijd een goede voorbode is voor Nederland en West-Europa.

Online marketing trends

Hieronder zijn de vier online trends te vinden die naar mijn mening momenteel erg belangrijk zijn.

1. Niet het product, maar het verhaal

Content marketing is ‘on the rise’: bij content marketing staat niet zozeer het verkopen van het product, als wel communicatie rondom het product centraal. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, infographics en online artikelen, die geassocieerd zijn met andere informatie. Het aandeel van het marketingbudget voor content marketing stijgt in 2016 naar 33%. Vooral business to business content marketing is nu al groot en zal zich naar verwachting verder ontwikkelen. Maar ook het business naar consumer model vertoont een stijgende trend.

2. Unieke content

Wat inhaakt op de content marketing, is een trend van ‘ranking’ auteurschap. Wat het op internet goed doet, is unieke content, wanneer je deze ook als zodanig erkend weet te krijgen. Via sociale media verkrijg je ‘shares’ en ‘reshares’, om zo je niche uit te breiden en je product aan de man te krijgen.

3. Mobiele marketing

We zien verder een toename in het aandeel dat marketing heeft met behulp van mobiele apparatuur als telefoons en tablets. Niet vreemd natuurlijk, aangezien dit een alsmaar groeiende hardware markt is. We zien dat er een flinke toename plaatsvindt van zoekresultaten, die gericht zijn op lokale bedrijven. Ruim 40% van de marketeers geeft aan dat ze van plan zijn hun aandeel in mobiele marketing in 2016 te gaan vergroten. Nagenoeg alle grote bedrijven investeren fors in de mobiele markt, omdat ook zij weten dat de mobiele marketing zijn vruchten afwerpt.

4. Marketing via sociale media

Marketing via sociale media tenslotte neemt ook toe, met LinkedIn als, verrassende genoeg, grootste platform. Ruim 85% van de marketeers begeeft zich in de sociale media wereld. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen en zich zal uitbreiden naar Instagram, Facebook, Pinterest en Tumblr.

Online marketing voor jouw bedrijf inzetten?

Merk je dat je geen response meer krijgt op je advertenties in magazines en kranten? Zit jouw klant steeds vaker jouw producten te vergelijken op Google? Bel dan eens voor een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden van online marketing, content marketing en social media marketing voor jouw bedrijf kunnen betekenen.