15 Tips om meer betrokkenheid via Facebook te krijgen
Zit je op Facebook met een zakelijke pagina, maar gebeurd er weinig? Ik krijg vaak de vraag hoe ik meer interactie en betrokkenheid kan krijgen van mijn vrienden en klanten op mijn Facebook pagina. Belangrijk hierbij is om je te beseffen dat in basis mensen meer over jouw bedrijf of persoon willen weten, voordat ze besluiten om iets van je te kopen. Ze willen zien of jullie jouw product goed is en of er een klik is.
In de praktijk kijken we vaak eerst in ons eigen netwerk naar wie ons kan helpen bij een probleem. Wie is de beste persoon om zaken mee te doen? Dan gaat op Facebook niet anders.
Een modern bedrijf ontwikkelt een eigen gemeenschap op Facebook, als een soort spiegel van het echte leven. Je moet een relatie aangaan met je klant, online of offline, dit is essentieel voor je omzet.
15 Tips voor meer betrokkenheid via Facebook
In dit artikel vertel ik je vijftien tips om succesvol een gemeenschap op Facebook op te bouwen en te zorgen dat er meer interactie gaat komen.
1. Benoem en beschrijf je klant. Waarin zijn zij geïnteresseerd? Welke problemen kan je voor ze oplossen? Welke leuke dingen gebeuren in jouw omgeving, waar zij iets over zouden willen weten? Hoe kun je hen helpen om het zo eenvoudig mogelijk te maken om iets bij je aan te schaffen?
2. Als je een blog hebt (en die moet je hebben) deel deze dan actief op Facebook. Als anderen je blog delen verhoogt het je geloofwaardigheid en online invloed. Blogs zijn de volgende stap in het optimaliseren van website voor zoekmachines (SEO). Als we het hebben over “zoeken en sociaal” zijn blogs de kern.
3. Definieer je marketing doelen. Denk na over hoe je wilt dat je klanten over je denken. Beschrijf ten minste zes onderdelen van je product dat jou uniek maakt.
4. Zorg voor tijd, mensen, en een budget. Ik zie veel bedrijven die een speciale ‘community manager’ inhuren om sociale media en digitale marketing tot een succes te maken. Teksten die geschreven zijn vanuit daadwerkelijke betrokkenheid zijn niet eenvoudig te schrijven. Dit kost veel tijd en energie. Je hebt een mentor nodig om je te begeleiden, evenals een budget voor opleiding en Facebook advertenties.
5. Maak je updates meer interactief. Stel vragen en zet mensen aan het denken. Vraag hun instemming en raak zo met ze aan de praat. Beperk je ondertussen tot onderwerpen die relevant zijn voor je publiek en die je persoonlijkheid en winkel weerspiegelen.
6. Luister altijd goed. Hou je ogen open voor een kans en doe het op jouw manier. Reageer altijd snel op opmerkingen. Het is een gesprek en mensen verwachten een tijdig antwoord.
7. Plaats regelmatig een interessant bericht. Dit kan een tekst zijn die je zelf maakt, of door anderen laat maken, maar hij moet relevant zijn voor je publiek. Het aantal berichten en de inhoud moeten goed in balans zijn, probeer dus uit wat voor jou het beste werkt.
8. Maak gebruik van de landing-page apps. Huur iemand in om je in dit ontwerp te begeleiden. Zorg ervoor dat je marketing taal recht door zee is. Contact maken met mensen gaat niet vanzelf, je moet het vragen.
9. Profiteer van de ontzagwekkende kracht van Facebook advertenties. Er geen beter manier om je publiek gericht te bereiken. Met het gebruik van de advertenties manager kan je bij de Facebook-advertenties efficiënt inzetten en zo verstandig gebruik maken van je budget.
10. Ga duidelijk om met negatieve reacties. Dit is je kans om de mensen te laten zien hoe klantvriendelijk je bent.
11. Meten is weten. “Social marketing” gaat als volgt: maken, plaatsen, analyseren en herhalen. Als je weet wat je publiek leuk vindt, geef ze hier dan meer van. Analyseer je resultaten om de Facebook-ervaring van je klant te verbeteren.
12. Zorg dat je offline klanten naar de Facebook-community komen. Zet borden op alle opvallende plaatsen en leg je personeel uit hoe ze je Facebook-pagina kunnen promoten. Geef ze erkenning en beloning voor hun bijdrage aan je succes op social media.
13. Iedereen houdt van gratis spullen. Versterk de inhoud van je website met coupons, kortingen en speciale aanbiedingen, maar overdrijf het niet. De kern is betrokkenheid van de gemeenschap, niet het zenden van je boodschap.
14. Voeg de link naar Facebook toe in al je traditionele media. Maak het gemakkelijk voor klanten om je te vinden.
15. Weet dat social media constant in ontwikkeling zijn. Als je een fout maakt (en dat zal je zeker), moet je hiervoor verantwoordelijkheid nemen. Ik heb een aantal mooie grote mislukkingen gezien op het gebied van social media, en in elke van deze gevallen heeft men verkeerd op deze fouten gereageerd.
Zakelijk aan de slag met Facebook?
Als je als ondernemer aan de slag wilt met Facebook, dan heb ik diverse traingen waarin wij concreet en praktisch aan de slag gaan. Kijk eens naar een van deze trainingen: één-op-één Facebook Training, Facebook Workshop of Facebook In-Company training.