13 Handige SEO tools die je moet kennen

Ondernemers opgelet! Stop met zoeken naar die SEO tools die je website optimaliseren, inzicht geven in wat de concurrentie aan het doen is of die tools die technische problemen kunnen opsporen. Hieronder zijn de 13 populairste tools te vinden die iedere ondernemer nodig heeft.

Handige SEO tools om beter te ranken

Dit zijn 13 SEO tools welke wij regelmatig gebruiken. Ongeacht je budget, want de meeste tools zijn gratis.

Tool 1: Je eigen ogen

Dit klinkt natuurlijk uiterst voor de hand liggend, maar het werkt. Bekijk je site op een hoger niveau. Om echt inzicht in het SEO proces te krijgen zul je je moeten verdiepen in de source code en bijvoorbeeld de robot.text. Kijk vooral ook naar zaken als verkeerde canonical tags en afbeeldingen die niet de juiste focus keyword alt parameters bevatten.

Tool 2: IIS SEO Toolkit

Deze gratis tool van Microsoft zorgt voor overzicht. Het helpt je bij het analyseren van SEO gerelateerde aspecten als de structuur van je site, de inhoud en URL’s van zoekmachine robots.

Een andere prettige bijkomstigheid van deze tool, is dat het middels rode kruisjes eventuele errors markeert. Bijvoorbeeld als je ergens een te lange titel hebt gebruikt, of als een link het niet naar behoren doet. Door de rode markering haal je de fouten er zo uit. De tool is in staat om tot en met maar liefst 1 miljoen pagina’s te analyseren.

Tool 3: Screaming Frog

Screaming Frog is een gratis SEO tool die je kunt downloaden en installeren op je pc of Mac. Deze tool traceert zaken als CSS, links en afbeeldingen vanuit een SEO oogpunt. De tool toont je ook eventuele problemen zoals 302’s, die je snel kunt delen met ontwikkelaars om het te laten oplossen.

Deze tool maakt het ook mogelijk om meta descriptions, URL’s en pagina titels te exporteren naar Excel. Er bestaat ook een betaalde versie van Screaming Frog, die is nog iets uitgebreider dan de gratis versie.

Tool 4: Majestic SEO

Majestic SEO is een set met tools die je de mogelijkheid geeft om ieder domein gedetailleerd te traceren en te analyseren. Een paar hoogtepunten die we je niet willen onthouden:

Site Explorer: geeft je toegang tot op de bodem van iedere URL
Keyword Checker: hiermee zoekt Majestic SEO naar een keyword of een zinsdeel en toont je waar deze zich bevindt. Je kunt zien hoe vaak dit keyword of zinsdeel voorkomt.
Backlink History: laat je unieke grafieken zien met het aantal backlinks (externe webpagina’s) die in een domein, subdomein of URL voorkomt.

Tool 5: Adobe Analytics

Analytische tools zoals Adobe Analytics zijn uitermate geschikt om te zien of je traffic per jaar verbetert, maar laat je ook zien wat regelmatig terugkeert op je website. Tevens laat deze tool zien wat de meest winstgevende aspecten op de site zijn, waar het meest op wordt geklikt en waar of wanneer de bezoekers de website verlaten.

Tool 6: Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool die gedetailleerde statistieken weergeeft van de traffic op je website. Google Analytics kan alle referral traffic zoals van zoekmachines, social networks, direct visits en doorverwijzende sites voor je traceren.

Tool 7: SEMrush

SEMrush is een uitermate geschikte tool om te gebruiken als je zoekwoord en competitief onderzoek wilt doen. Het geeft duidelijke informatie over de zoekwoorden die voor traffic op je site zorgen. Het geeft je ook informatie over de betaalde zoekwoorden, rankings en traffic data van de concurrent.

Tool 8: Google Webmaster Tools

Gratis tool die toont hoe je site door Google wordt bekeken. Tevens geeft het inzicht in bijvoorbeeld “404 Page Not Found” en of er malware op je site is binnengedrongen.

Tool 9: Bing Webmaster Tools

Ook Bing Webmaster Tools is gratis en deze tool geeft je inzicht in hoe de site presteert vanuit een Bing perspectief.

Tool 10: SEO Tool Set

Deze tool kijkt naar de server header en kan doorverwijzingen detecteren, maar ook problemen met betrekking tot de prestaties van de site traceren en aanwijzen. Het is ook een tool die je kunt gebruiken als je nieuwsgierig bent naar hoe de concurrent het aanpakt.

Tool 11: Google Trends

Google Trends is nog een gratis zoekwoord tool die je laat zien welke variaties van een betreffend zoekwoord of zin effectief zijn bij het zoeken in bijvoorbeeld Google.

Google Trends is ook een geweldige tool voor als je hulp nodig hebt bij het creëren van geoptimaliseerde inhoud voor advertentie berichten. Bovendien biedt het de mogelijkheid om achter de trendwoorden van het moment te komen. Je kunt zo haarfijn uitzoeken welke woorden scoren en welke niet.

Tool 12: HitWise

HitWise is een tool die website traffic meet door gegevens rechtstreeks van internet service provider netwerken te verzamelen. Je krijgt inzicht in data over trends in het gedrag van de website bezoekers en meetgegevens over het website marktaandeel.

Tool 13: You Get Signal

Een tool om erachter te komen wat de concurrentie met hun server doet. Hij bestaat, You Get Signal! Je kunt met deze tool een nieuw subdomein van de concurrentie vinden voordat deze is gelanceerd. Speel voor detective en duik in de website en bekijk de code van je concurrent, wees niet verrast als er een wereld voor je opengaat.

SEO tools

Veel succes gewenst bij het gebruiken van deze tools. Zorg dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen rond SEO tools, de wereld verandert voortdurend en sommige tools zijn nogal aan veranderingen onderhevig.