10 handige social media tips voor secretaresses
Veel secretaresses krijgen de laatste tijd de taak om ook ‘even’ de social media bij te houden. Na uren uitproberen en lezen wordt dan eindelijk die eerste tweet verstuurd. Om je wat sneller op weg te helpen geef ik graag 10 social media tips speciaal voor secretaresses.
Huidige of toekomstige functie social media inzetten
Het kan lastig zijn om carrière te maken als secretaresse. Er zijn gelukkig een aantal mogelijkheden om jezelf, in elk geval online, goed te presenteren. Lees hier 10 handige tips voor secretaresses en anderen in de social media.
1. Een professionele uitstraling
Je online profiel moet er professioneel uitzien. Geen vakantiefoto maar een zakelijke foto. Zorg dat je LinkedIn profiel compleet is met al je ervaringen en verantwoordelijkheden. Vraag ook je baas en voormalige werkgevers om op LinkedIn een aanbevelingen te geven.
2. Een gedetailleerd profiel
Zorg ervoor dat je social media profiel duidelijk en gedetailleerd is zodat het duidelijk is voor zowel interne als externe mensen wat je doet in je rol. Dit voorkomt dat je wordt lastig gevallen met taken die jij in principe niet uitvoert.
3. Wordt aantrekkelijk voor werknemers
Als je zoekt naar een nieuwe rol of een nieuwe baan zullen werknemers je via het internet opzoeken om bijvoorbeeld een mondelinge aanbeveling te valideren. Je profiel moet dan de relevante berichten naar potentiële werkgevers bevatten en laten zien hoe professioneel je bent.
4. Google Alerts
Gebruik Google Alerts om altijd op de hoogte te zijn van de berichten over je baas en je bedrijf. Vaak heeft de baas zelf er geen tijd voor, maar het wordt meestal zeer gewaardeerd als werknemers hiernaar uitkijken online. Je kunt ook gebruik maken van HootSuite.
5. Schrijf voor het interne bedrijfsmagazine of ga bloggen
Laat je expertise zien door te gaan schrijven op een blog. Dit noemen we: content marketing. Bedenk hierbij wat je doelgroep is en zorg ervoor dat je hier je inhoud op aanpast. Als je kunt laten zien dat jou stukken veel gepubliceerd zijn kan dit een aanleiding zijn voor loonsverhoging.
6. Google jezelf
Door jezelf te googelen kun je zijn wat collega’s of externe contacten van jou te weten komen op het internet. Bekijk ook de afbeeldingen en zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk schadelijke berichten of gekke foto’s van jou te vinden zijn. Deze tip is natuurlijk ook van toepassing op de naam van je bedrijf.
7. Bescherm je Facebook pagina
Zorg ervoor dat je Facebook pagina privé blijft. Er hoeft maar een gek filmpje van jou de wereld in te gaan en toekomstige werkgevers zullen je minder serieus nemen.
8. Geen online persoonlijke details
Om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van allerlei telefoontjes is het beter om je telefoonnummer niet overal achter te laten. Het is slim om dit te beperken tot bijvoorbeeld alleen je LinkedIn profiel.
9. Vraag een collega
Vraag eens aan collega om jou op te zoeken op het internet. Misschien kan hij of zij nog iets toevoegen aan je profiel waar je zelf niet aan gedacht hebt.
10. Gebruik groepen op LinkedIn
Vooral voor secretaresses zijn er veel groepen waarin ze hun ervaringen online delen. Je kunt vragen om advies en hulp en tegelijkertijd vriendschappen sluiten met anderen in dezelfde positie als jij. Bovendien weten anderen ook vaak waar er banen te vinden zijn. Een netwerk kan dus heel nuttig zijn om van alles voor elkaar te krijgen.
Meer tips over hoe sociale media te gebruiken?
Volg een van de social media trainingen die wij aanbieden! Elke training zal ingaan op het zakelijk gebruik van de verschillende platformen. Uiteraard toegespitst op wat u wenst te bereiken met social media.