Alleen nog AI advertenties op Facebook en Instagram

Ben jij heel creatief en maak je al je zakelijke advertenties zelf? Werk je misschien samen met een marketing- of reclamebureau voor je online advertenties? In beide gevallen is het goed om te weten dat er op relatief korte termijn iets belangrijks gaat veranderen voor advertenties die op social media worden geplaatst. Het gaat dan vooral om advertenties op Facebook en Instagram. Meta heeft namelijk aangegeven dat alle advertenties in de toekomst gemaakt moeten zijn met behulp van AI.
Binnen een jaar uitsluitend AI-advertenties
Al meerdere professionals hebben hun baan geheel of gedeeltelijk verloren zien gaan aan AI. Denk onder meer aan accountants, boekhouders, social media experts, tekstschrijvers, websitebouwers en fotograven. Creatieve banen gaan verloren door de komst van AI. Met deze zet van Meta wordt straks ook de reclamewereld hard geraakt. De plannen liggen al klaar en het bedrijf heeft aangegeven dat alle advertenties op de kanalen door AI gemaakt moeten zijn vanaf (ongeveer) juni 2026. We zullen dus nog maar een jaar creatieve advertenties van mensenhanden zien op deze sociale kanalen. Daarna weten we zeker dat alle advertenties op Facebook en Instagram volledig gemaakt zijn door AI.
Zorgen om reclamewereld of juist niet?
Professionals in de reclamewereld maken zich al een tijd zorgen over wat AI kan, en vooral over wat AI van hen over kan nemen. De vraag is wel of de reclamewereld zich daadwerkelijk zorgen moet maken. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Voor Facebook en Instagram advertenties zullen geen mensen meer nodig zijn. Zeker binnen grotere reclamebedrijven, waar social advertenties nog door creatievelingen worden bedacht, kan dit leiden tot het nodige verlies aan banen. Anderzijds kan deze ontwikkeling juist een uitkomst zijn voor de kleinere reclamebureaus die werken met een minimaal aantal mensen en een relatief klein budget. Het maken van een advertentie voor social media hoeft niet meer zo veel geld te kosten. Op dit moment wordt AI al ingezet in de reclamewereld, maar dan vooral voor campagne optimalisatie.
Advertenties vormen het inkomen van Meta
Het is niet vreemd dat Meta focust op advertenties en het vereenvoudigen van het maken van advertenties. Uiteraard is het logisch dat het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram de pijlen richt op het nog aantrekkelijker maken van het plaatsen van social media advertenties. Het is namelijk zo dat ongeveer 97 procent van de totale omzet van het bedrijf afkomstig is uit advertenties op de sociale kanalen. Uiteindelijk is het vooral een manier om het bedrijven makkelijker te maken, terwijl de advertentie-inkomsten van Meta naar verwachting verder zullen stijgen.
Wat moeten bedrijven zelf nog doen aan AI-advertenties?
Meta wil dus alleen nog AI-advertenties zien op Facebook en Instagram. Dit gaat het bedrijf zelf mogelijk maken voor ondernemers. Als adverteerder hoef je nog maar twee dingen te doen, namelijk je budget voor de campagne instellen en het einddoel van de campagne aan te geven. Op basis hiervan wordt de volledige campagne voor je gemaakt door de software. Dit betekent dat ook teksten, foto’s en video’s door de AI zullen worden gemaakt. Je hebt er dus als bedrijf geen werk meer aan. Het invullen van het budget en het einddoel kost je slechts seconden, waarna de advertentiecampagne volledig voor je wordt gerealiseerd en ingezet.
Het personaliseren van AI-advertenties
Natuurlijk wil Meta nog een stap verder en direct meer toekomstperspectief geven aan iedereen die wel oren heeft naar AI-advertenties. Er is ook al nagedacht over hoe deze advertenties nóg effectiever kunnen worden ingezet. Meta komt dan uit bij personalisatie. Het bedrijf wil adverteerders de mogelijkheid gaan bieden om advertenties met AI te gaan personaliseren. Dit betekent dat de advertentie in verschillende versies kan worden getoond aan verschillende personen, aangepast op het online gedrag dat de betreffende persoon eerder heeft laten zien.
Zijn AI-advertenties gunstig voor bedrijven?
Een belangrijke vraag is of het een goede ontwikkeling is dat Meta straks alleen nog maar AI-advertenties wil toestaan op Facebook en Instagram. Er zitten wat voordelen aan, waarvan tijdsbesparing wel de grootste is. Je kunt in een mum van tijd een AI-advertentie live laten gaan. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo komt er totaal geen creativiteit van het bedrijf zelf meer aan te pas, waardoor je hier ook geen indruk meer mee kunt maken. Niets is nog écht uniek, waardoor het lastiger kan worden om er op social media écht uit te springen met je campagne. Voordat het echt zo ver is, is het dus vrij moeilijk om te zeggen in hoeverre het een gunstige ontwikkeling is voor bedrijven. Naar alle eerlijkheid zal dit per bedrijf verschillen, net als de impact op bestaande marketing- en reclamebedrijven.
Je kunt niet meer zonder AI-kennis
We kunnen er niet langer omheen. AI gaat alles overnemen en juist daarom is het belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkeling. Je hebt in deze tijd gewoon een goede AI-kennis nodig, en dat wordt alleen maar belangrijker in de toekomst. Loop jij nog wat achter als het om AI gaat? Volg dan één van onze AI-trainingen en je bent weer helemaal bij!