5 tips voor e-mailmarketing in 2020

E-mailmarketing behoort al jaren tot de trends in marketingland en dit gaat in 2020 echt niet veranderen. Dit betekent echter niet dat e-mailmarketing compleet hetzelfde blijft. De trend van e-mailmarketing blijft, maar de aanpak past zich steeds weer aan het hier en nu aan. Het is natuurlijk aan jou om daar goed rekening mee te houden. Wij helpen je hier graag bij.

Succesvolle e-mailmarketing

Natuurlijk wil je ook in 2020 weer optimaal succes uit je e-mailmarketing halen. Dan is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de beste aanpak. Wij delen 5 tips voor e-mailmarketing in 2020 met je.

1. Zorg voor echt contact

Consumenten ontvangen eindeloos veel mails van bedrijven op een dag. Een heel groot deel van deze mails is niet relevant. Zo worden er bijvoorbeeld hardloopschoenen gepromoot in een mail naar een rolstoel gebonden persoon. Daar maak je je als bedrijf niet bepaald geliefd mee. Het is heel belangrijk om echt contact te gaan maken met je publiek en dat doe je door je e-mailmarketing zo veel mogelijk te personaliseren.

2. Pas je maildesign aan

Veel bedrijven zijn inmiddels al enkele jaren geleden begonnen met emailmarketing. Dat is natuurlijk fantastisch, maar wat is daar dan toch mis mee? Wat er vooral vaak mis mee is, is dat bedrijven vandaag de dag nog steeds hetzelfde design gebruiken dan vijf jaar geleden. Dit spreekt niet voor je bedrijf. Natuurlijk is het goed om de mail aan te passen aan je huisstijl, maar de designs van vijf jaar geleden zijn nu niet meer effectief. Ontdek wat voor design jouw doelgroep het best aanspreekt en ga terug naar de ontwerptafel.

3. Word nog creatiever met emailmarketing

Creativiteit is een must in de wereld van emailmarketing. Dat is het nu eigenlijk al, maar volgend jaar wordt er nog meer van je gevraagd. De consumenten van vandaag zijn echte multitaskers en zij scrollen door hun nieuwsfeeds terwijl zij video’s bekijken, bijvoorbeeld. Het is daarom heel belangrijk dat je binnen een enkele seconde de aandacht weet te pakken. Trek de consument weg van die video en naar jouw mail toe. Vervolgens is het natuurlijk zaak om die aandacht vast te houden. Alleen met creativiteit kun jij er nog uitspringen, dus ga ervoor!

4. Zorg voor een call to action

Het aantal bedrijven dat e-mailmarketing inzet om consumenten te informeren zonder daar iets voor terug te willen krimpt verder. Het aantal bedrijven dat e-mailmarketing inzet om er wél iets voor terug te krijgen groeit verder. Goede kans dat jij iets meer wilt bereiken met je mail dan enkel het informeren van je doelgroep. Je bereikt alleen nog jouw doel(en) wanneer je duidelijk laat weten wat jouw doel is. Wat wil jij van de lezer van jouw mail? Met andere woorden: zorg voor een duidelijke en opvallende call to action.

5. Weet wanneer het genoeg is

Weet jij wat de makkelijkste manier is om ervoor te zorgen dat jouw mails in het vervolg automatisch in de digitale prullenbak verdwijnen? Dat is het versturen van overmatig veel mails! Dat is dus niet de bedoeling. De gemiddelde consument krijgt tegenwoordig 121 mails per dag en het aantal groeit jaarlijks. Zij zitten niet te wachten op een bedrijf dat elke dag een mail stuurt of, erger nog, een paar mails. Consumenten zullen jouw mails direct markeren als ongewenst. Dit voorkom je door e-mailmarketing in gepaste mate in te zetten.

Veel aandacht voor contentmarketing

Emailmarketing valt natuurlijk deels ook onder contentmarketing en contentmarketing heeft zeker ook veel aandacht nodig in 2020. Ook dit is een marketingvorm die zeker niet gaat verdwijnen en die eigenlijk alleen maar meer van je vraagt. Blijf dus zeker ook aandacht schenken aan je contentmarketing. Kun je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Volg dan een contentmarketing training bij ons.