Nederlandse millennials ontevreden over bedrijfsaanpak

Millennials staan bekend als dé generatie die veel geeft om ‘sociaal zijn’. De generatie staat ook bekend om het up to date zijn in de online wereld en om het feit dat zij geen blad voor de mond nemen. Dit heeft deze generatie ook niet gedaan tijdens een onderzoek dat door Deloitte werd uitgevoerd onder 13.416 millennials uit maar liefst 42 verschillende landen. De Nederlandse millennials geven duidelijk aan dat het vertrouwen in Nederlandse bedrijven ver te zoeken is. Maar waardoor komt dat?

Nederlandse millennials zijn het meest negatief

Tijdens het onderzoek werd onder meer gevraagd naar de tevredenheid over de bijdrage aan de samenleving die door bedrijven wordt geleverd. Millennials uit Nederland zijn hier aanzienlijk minder positief over dan andere groepen mensen van dezelfde leeftijden uit de andere landen. Ook zijn zij veel minder positief over de sociale en economische vooruitgang van bedrijven. De Nederlandse millennials hebben een relatief negatief beeld van zowel de bedrijven als de leidinggevenden die actief zijn voor de bedrijven.

Wat zeggen de resultaten precies?

Slechts 1 op de 5 ondervraagde millennials uit Nederland geeft aan de leiders van Nederlandse bedrijven te zien als een betrouwbare informatiebron. Hierbij gaat het om de positieve impact op de wereld. Maar liefst 2 op de 5 geeft aan geen vertrouwen in deze leiders te hebben en in de manier waarop zij een positieve impact hebben op de wereld. Meer dan 7 op de 10, namelijk 71 procent, geeft aan dat Nederlandse bedrijven te weinig aandacht hebben voor het algemeen belang en te veel focussen op de eigen agenda.

De maatschappelijke impact is belangrijk

Nieuw, jong talent behoort al tot generatie Z, de generatie ná de millennials. Generatie Z staat bekend om de grote aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Wanneer het onderzoek onder deze generatie zou hebben plaatsgevonden, dan zouden de cijfers er waarschijnlijk nog veel slechter uitzien. Millennials hechten wel veel waarde aan de maatschappelijke impact en geven aan dat het behoort tot de meest belangrijke motivaties, zeker ook bij het zoeken naar een nieuwe baan. Zij hechten een grote waarde aan ‘purpose’ en dit is voor bedrijven zeker iets om rekening mee te houden.

Bedrijven communiceren op verkeerde wijze

Hoe komt het dat millennials zo’n negatief beeld hebben van de Nederlandse bedrijven en de impact die zij hebben op de wereld? Dit heeft volgens hen vooral te maken met de manier van communiceren. Bedrijven geven wel aan dat zij zich maatschappelijk inspannen, maar doen dit vooral in de vorm van een marketinguiting, dus in hun eigen voordeel. Het is een vorm van reclame en dit wordt door de millennials niet gewaardeerd. Maatschappelijke betrokkenheid wordt ingezet als reclamemiddel in plaats van ‘voor het goede doel’ en dan liggen de motivaties van bedrijven verkeerd.

Millenials aantrekken als bedrijf

Millennials zien graag dat bedrijven communiceren over hun inzet met betrekking tot de maatschappij. Zij lezen graag over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, maar dan wel in eerlijke en geloofwaardige vorm en niet in marketingvorm. Werkgevers stoten deze generatie af wanneer zij hun betrokkenheid als ‘marketing-ding’ inzetten.

Wil jij als bedrijf juist millennials aantrekken? Dan is het belangrijk om goed na te denken over de manier van communiceren. Daarnaast is nadenken over maatschappelijke betrokkenheid natuurlijk altijd goed. Zoek jij naar een goed doordacht communicatieplan? Wij helpen je graag. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.