Test eens nieuwe posttijden op Instagram

We hebben al vaker aangegeven in onze blogs hoe belangrijk het is om op de juiste tijden de posten. De tijden waarop je het best kunt posten op Instagram liggen anders dan de beste posttijden die gelden op Facebook en LinkedIn, bijvoorbeeld. Hoe kun je nu meer bereik op Instagram krijgen? Tip: post eens op de tijdens dat je fans actief zijn!

De beste posttijden voor de diverse sociale kanalen worden bepaald voor alle branches, terwijl de doelgroep van elke ondernemer natuurlijk anders is. Je kunt je voorstellen dat een jonge doelgroep op andere tijden actief is op social media dan een doelgroep die bestaat uit senioren. Dit is slechts een voorbeeld. Zeker op Instagram is het heel belangrijk om binnen de juiste tijden te posten. Je kunt je organische bereik vergroten door op de juiste tijd te posten.

Organisch bereik vergroten

Het veranderen van het tijdstip waarop je content plaatst, kan een groot verschil maken voor je organische bereik. Onthoud dat het Instagram-algoritme inhoud beloont als deze recent is. Dus je doel is om te posten wanneer je volgers online zijn, zodat je berichten bovenaan de stapel komen. Het is daarom goed om te testen en te onderzoeken wanneer jouw volgers online zijn. Post eens in verschillende tijdvakken en ontdek binnen welk tijdvak jij het snelst respons krijgt en hoe groot deze respons is. Zo kun je makkelijk vaststellen welk tijdvak voor jou het best werkt.

Het inzetten van Instagram Insights

Om dit goed te kunnen doen is Instagram Insights de eerste plaats om te beginnen. Dit geeft je een idee van wanneer je volgers het meest waarschijnlijk online en actief zijn. Als ze je berichten zien, worden hun interacties teruggekoppeld naar het Instagram-algoritme om je organische bereik te vergroten.

Hoe vaak moet je posten op Instagram?

De frequentie van je berichten op Instagram kan ook een verschil maken voor je organische bereik. Je wilt vaak genoeg posten om opgemerkt te worden door het algoritme en blijven verschijnen in de feeds van je volgers. Maar, als je het overdrijft, dan loop je het risico je volgers te overladen met te veel berichten. Dit kan tegen je gaan werken. Het is goed om minimaal eens per dag een post te plaatsen.

Probeer dagelijks in elk geval niet meer dan drie posts te plaatsen. Dan zit je altijd goed. Kies je voor twee of drie posts per dag? Kies dan voor elke post een ander tijdvak. Blijf experimenteren met de tijdvakken om te ontdekken welke voor jou het meest interessant zijn.

Geef het de tijd om te gaan werken

Elk Instagram account is anders. Het is de moeite waard om met verschillende frequenties te experimenteren om te zien wat voor jou en je publiek werkt. Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat de resultaten van wijzigingen duidelijk worden, dus maak een plan voor het testen van de posttijd en -frequentie en geef het voldoende tijd. We zien vaak dat bedrijven het al vrij snel opgeven omdat het niet werkt. Het werkt wel, ook voor jou, maar het heeft tijd nodig. Geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen!

Effectief posten op Instagram

Natuurlijk wil je het maximale effect uit je Instagram posts halen. Je kunt je resultaten verbeteren door de tijden waarop je post heel bewust te selecteren. Geef het de tijd, experimenteer en blijf testen tot je de juiste tijdvakken gevonden hebt. Kom je er niet helemaal uit of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een scherpe Instagram strategie voor jouw bedrijf? Volg dan eens een Instagram training bij ons. Wij helpen je graag verder.