Wat is een SEO audit en wat kun je ermee?

Het uitvoeren van een SEO audit is heel nuttig als je zeker wilt zijn dat je er het maximale uit haalt voor je website. Maar wat is een SEO audit nu precies en wat is daar nu het nut van? Wij vertellen je graag meer over de SEO audit en waarom steeds meer ondernemers zich hier met regelmaat mee bezighouden.

Wat is een SEO audit precies?

Een SEO audit onderzoekt verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op het vermogen van je website om op de SERP’s te scoren. Het kan je inzicht geven in je siteverkeer, in de laadsnelheid van pagina’s en de effectiviteit van je webpagina ontwerp. Door een SEO audit uit te voeren, kun je jouw website repareren en optimaliseren voor een hogere positie in de zoekresultaten. Door middel van SEO audits kun je technische SEO problemen, on-page en off-page SEO problemen, structurele problemen, problemen met de gebruikerservaring en hiaten in de inhoud identificeren. Vervolgens heb je alles bij de hand wat je nodig hebt om te optimaliseren.

Hoe voer je een SEO audit uit?

Een SEO audit kan je helpen het grote geheel van je SEO inspanningen te zien. Door middel van een SEO audit kun je problemen identificeren die van invloed zijn op jouw site, je doelen en inkomsten. Hoe voer je nu precies een SEO audit uit? Hiervoor maak je gebruik van een audittool. SEMrush behoort tot de meest bekende tools voor het uitvoeren van een SEO audit, maar er zijn nog veel meer tools die je hiervoor kunt gebruiken. Uiteindelijk is het belangrijk dat de tool zorgt voor een gedetailleerde analyse van je website. Maak dus altijd gebruik van een tool die speciaal voor SEO audits is ontwikkeld, zodat je kunt checken op de meest belangrijke zaken.

Op welke zaken controleer je je website?

Een aantal zaken zijn belangrijk om goed onder de loep te nemen. Op de eerste plaats is het voor je SEO audit belangrijk om te controleren of Google je website heeft bestraft. Je kunt de Google Console gebruiken om te controleren of er sancties zijn. Sancties zijn van invloed op je ranking. Zie je een sanctie staan? Controleer dan de datum van de sanctie en achterhaal op die manier waarom je de sanctie opgelegd hebt gekregen. Je kunt ook kijken naar eventuele veranderingen in je posities na het doorvoeren van een update door Google. Op deze manier ontdek je makkelijk wat je kunt doen om van de sancties af te komen en weer posities te gaan winnen.

Voer regelmatig een SEO audit uit

Een SEO audit geeft je belangrijke inzichten. Zorg voor een audit van je technische SEO, on-page SEO en off-page SEO. In het beste geval combineer je dit met een onderzoek naar concurrenten en zoekwoorden. Zo verkrijg je het totale plaatje en kun je stappen zetten om te optimaliseren. Het is belangrijk om te weten dat een SEO audit regelmatig herhaald moet worden. Een enkele Google update kan je posities sterk verslechteren. Dit kan ook gebeuren wanneer je een sanctie opgelegd krijgt van de zoekmachine. Zet de SEO audit dus met regelmaat in de agenda om zeker te zijn dat je website up to date en optimaal blijft.

Let ook goed op SEO in je zakelijke blogs

In de meeste gevallen bestaat je website uit twee soorten pagina’s. Op de eerste plaats zijn er de statische pagina’s, waarin zelden iets ingrijpends veranderd. Daarnaast is er de berichtenpagina, ofwel de pagina waarop je je zakelijke blogs publiceert. Blogs lenen zich uitstekend voor optimale focus op SEO, maar dan is het wel belangrijk om hier heel bewust mee om te gaan. Voeg je bijvoorbeeld een overdaad aan zoekwoorden in? Dan kan dit zorgen voor een sanctie van Google. Houd hier rekening mee. Wil je zeker zijn dat alles in orde is? Dan kun je natuurlijk ook je zakelijke blogs uitbesteden. Wij helpen je hier graag mee.