Zo groei je organisch als bedrijf met YouTube shorts!

Als bedrijf kost het handenvol geld om constant te moeten adverteren op verschillende platforms. Denk aan Google, Instagram, Meta (Facebook), TikTok en anderen. Adverteren blijft vaak een noodzakelijk kwaad: het is nodig om zichtbaarheid te creëren, omzet te genereren en conversies binnen te halen. Het kan ook anders!

Toch is het ook een constante stroom aan uitgaven – budgetten die evengoed besteed hadden kunnen worden aan productontwikkeling, klantenservice of personeelsuitbreiding. Veel bedrijven zijn daarom op zoek naar alternatieven of aanvulling op betaalde advertenties, die op lange termijn duurzamer en efficiënter zijn.

YouTube Shorts

Gelukkig is er de voorbije jaren een interessante verschuiving geweest in het online landschap, met name op YouTube. Meer specifiek: de opkomst van YouTube Shorts. Dit zijn korte, verticale video’s van maximaal 60 seconden, die ontworpen zijn om snel en laagdrempelig geconsumeerd te worden – vergelijkbaar met tiktoks of Instagram Reels. En ze winnen razendsnel aan populariteit.

Gebruik als bedrijf YouTube Shorts

Let goed op de lengte en vorm van je video. YouTube Shorts zijn namelijk bedoeld voor snelle, hapklare content die meestal niet langer duurt dan 30 seconden. Je hebt dus maar enkele seconden om de aandacht van je kijker te trekken. Het doel is simpel: ervoor zorgen dat iemand stopt met scrollen.

Zodra je hun aandacht hebt, lever je een korte, duidelijke en informatieve boodschap. In zo’n korte tijdspanne is er geen ruimte voor lange intro’s of overbodige context. Je moet er meteen staan met een visueel prikkelend begin of een directe vraag, gevolgd door een krachtige boodschap. Wil je nog afsluiten met een call-to-action, houd deze dan kort en subtiel, net zoals bij een domeinnaam.

Wanneer je meer te tonen of te vertellen hebt, is het verstandiger om long-form content te maken. Dit zijn video’s die doorgaans langer dan tien minuten duren en zich lenen voor diepgaandere uitleg, storytelling of productpresentaties. In deze vorm heb je meer ruimte om je verhaal uit te bouwen en om kijkers écht te betrekken, maar dat brengt ook extra werk met zich mee. Een sterke thumbnail wordt dan belangrijk om de eerste klik te winnen, en de SEO van je video moet goed in elkaar zitten: relevante zoekwoorden in je titel, beschrijving en tags helpen je vindbaarheid aanzienlijk.

Ga strategisch te werk

Voor je zomaar bestaande content van andere sociale media op YouTube gooit, is het belangrijk om even stil te staan bij je strategie. Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat je weet waar jouw expertise of niche ligt – zeker als je zelf oprichter of actief lid bent van het bedrijf. Toch is dat niet altijd genoeg. Wanneer je content wil maken voor YouTube – en zeker voor YouTube Shorts – moet je verder kijken dan enkel je eigen expertise. Je moet ook rekening houden met het bestaande aanbod, de concurrentie én het algoritme.

Het lijkt misschien overbodig om dit uit te zoeken als je al jaren in het vak zit, maar je moet durven kijken met de bril van een buitenstaander. Probeer te detecteren waar er een gat in de markt zit – content die relevant is voor jouw doelgroep, maar waar nog weinig of geen aandacht aan wordt besteed op YouTube.