Hoe gebruiken mensen ChatGPT? OpenAI onthult het in nieuw rapport!
OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een rapport gedeeld waarin zij omschrijven hoe de AI-tool in de loop van de tijd gebruikt wordt door mensen. In het rapport valt te lezen wat voor gesprekken populair zijn, welke trends er opduiken en wat er door de tijd heen verandert in het gebruik van ChatGPT. Zeker voor bedrijven, contentmakers en marketeers is deze informatie interessant. Wij delen daarom graag de belangrijkste bevindingen uit het rapport met jou. Het rapport is gebaseerd op de analyse van 1,5 miljoen gesprekken met de ChatGPT-app in de afgelopen drie jaar.
De groei van actieve gebruikers van ChatGPT
Het aantal actieve gebruikers van ChatGPT is extreem hard gegroeid. Aan het einde van 2022 maakten ongeveer 1 miljoen mensen wekelijks gebruik van ChatGPT en dit aantal is in 2025 gestegen naar maar liefst 700 miljoen wekelijks actieve gebruikers.
De meest gebruikte gespreksthema’s
In het rapport van OpenAI valt te lezen dat ongeveer 70 procent van de gesprekken met ChatGPT niet werk gerelateerd zijn. Het grootste deel van de gebruikers gebruikt de tool dus voor vrijetijdsdoelen en persoonlijke vragen. OpenAI heeft drie gespreksthema’s aan kunnen merken als de belangrijkste thema’s waarvoor ChatGPT gebruikt wordt. Ongeveer 29 procent van de gesprekken gaat over praktisch advies, dus ‘hoe doe je iets?’. Op de tweede plaats staat met 24 procent het thema Informatie Zoeken. ChatGPT wordt dus vaak als een zoekmachine gebruikt. De derde plek (eigenlijk gedeelde tweede plek) is het thema Schrijven, met eveneens 24 procent. Voorheen was dit thema groter, namelijk 36 procent. Het gaat om het laten creëren van teksten door ChatGPT. Mensen gebruiken ChatGPT hier dus een stuk minder voor dat in het begin, maar het is nog steeds een groot thema.
Vragen, doen en expressie in ChatGPT
OpenAI heeft ook onderzocht hoe mensen precies gebruik maken van ChatGPT. Hierin kunnen ze drie belangrijke manieren onderscheiden, namelijk vragen, doen en expressie. Bij vragen gaat het om het stellen van vragen om informatie of advies om betere beslissingen te nemen. Bij doen gaat het om het letterlijk laten uitvoeren van taken door ChatGPT. Hierbij gaat het vaak om teksten, e-mails en code. Op de laatste plaats is er expressie en hierbij gaat het meer om reflectief gebruik, waarbij mensen hun gedachten, meningen en creatieve expressie delen met de AI-tool.
Wat betekenen deze trends in het ChatGPT gebruik?
Het rapport van OpenAI vertelt ons niet alleen wat mensen doen met ChatGPT, maar geeft ons ook inzicht in hoe het gebruik van AI verandert. Het vertelt ons wat de verwachtingen zijn en welke rollen ChatGPT waarschijnlijk meer zullen gaan innemen. We geven je hieronder inzicht in een aantal belangrijke punten die we uit de trends in ChatGPT gebruik kunnen halen.
1. Het gebruik gaat van taakgericht naar informatiegericht
Terwijl ‘doen’, zoals teksten schrijven en code genereren, ooit erg populair was, verschuift het gebruik steeds meer naar ‘zoeken’, ‘ontdekken’ en ‘leren’. Mensen willen ChatGPT gebruiken als hulp bij beslissingen, als bron van inspiratie of als middel om kennis op te doen.
2. We worden weer minder afhankelijk van AI voor contentcreatie alleen
Omdat het aandeel ‘Schrijven’ daalt, kan het zijn dat gebruikers minder afhankelijk worden van AI voor pure contentcreatie, ofwel dat andere tools concurreren, of dat gebruikers kritischer worden over kwaliteit en originaliteit. We hebben nu te maken met ChatGPT-5, waarvan we veel horen dat het voor tekstschrijven niet geschikt is. Deze versie kampt nog steeds met het probleem dat het veel onjuiste informatie in de output zet. Hierdoor is de tool ineens minder geschikt voor tekstschrijven en dit zorgt ervoor dat mensen zelf weer creatiever moeten worden in contentcreatie.
3. Een brede acceptatie buiten werkcontext
Het feit dat de meeste gesprekken privé zijn, duidt erop dat AI niet alleen voor professionele doeleinden is. Mensen gebruiken het voor persoonlijke ontwikkeling, hobby’s, planning en bijvoorbeeld leren. ChatGPT wordt gebruikt om eenzaamheid te verdrijven en wordt door sommigen zelfs gebruikt als een persoonlijk maatschappelijk werker of psycholoog.
4. Groeiend vertrouwen in AI als partner of assistent
Het gebruiken van ChatGPT om vragen te stellen, te ontdekken en te leren wijst op de positie van AI als hulpmiddel dat mensen elke dag kunnen inschakelen in allerlei contexten. Het wordt steeds makkelijker om naar ChatGPT te gaan voor antwoorden, tips en adviezen, of zelfs gewoon even een dagelijks praatje. Dit laat zien dat we ChatGPT steeds meer gaan vertrouwen als partner, assistent of zelfs als vriend.

Bedrijven kunnen niet meer zonder kennis van AI
Kortom, AI wordt steeds meer een onderdeel van het dagelijks leven. Volgens het rapport zijn de meeste gesprekken persoonlijk van aard, maar 30 procent van alle gesprekken is werkgerelateerd. De verwachting is dat steeds meer bedrijven een beroep zullen gaan doen op ChatGPT voor het overnemen van taken of het ondersteunen bij taken. Als bedrijf kun je hierdoor eigenlijk nu al niet meer zonder kennis van AI. Je moet weten hoe je goed met deze tool omgaat, anders ga je achter lopen op je concurrentie.
Wij bieden diverse AI-trainingen voor bedrijven. Meld je vandaag nog aan, zodat jij zeker weet dat je klaar bent voor een toekomst met AI!