Meta opent AI-brilplatform voor externe ontwikkelaars: wat betekent dat?
Meta, het moederbedrijf achter Facebook, Instagram, Reality Labs en Oculus, is druk bezig met het maken van plannen rond AI-brillen. Onlangs kondigde het aan bedrijf dat niet alleen Meta zelf apps en functionaliteiten voor die brillen zal ontwikkelen, maar dat het externe ontwikkelaars de mogelijkheid gaat geven om zelf features te bouwen via een nieuw ontwikkelingstool: het Wearables Device Access Toolkit. Wat betekent dit nu precies en wat kunnen we verwachten? Wij vertellen je hier graag meer over!
Wat is het Wearables Device Access Toolkit?
Laten we even bij het begin beginnen, want wat is het Wearables Device Access Toolkit? Kort gezegd is dit een toolkit waarmee ontwikkelaars toegang krijgen tot de hardware van Meta’s AI-brillen. Hierbij kun je denken aan de sensoren, camera’s, microfoons en gerelateerde on-device hardware. Ontwikkelaars kunnen de ingebouwde sensoren van de bril gebruiken om nieuwe ervaringen te creëren. Denk aan beweging, locatie, audio en beeld. Het gaat om een preview-versie, waarmee ontwikkelaars kunnen experimenteren, prototypes bouwen en testen via een beta-platform.
De verspreiding is in deze fase beperkt tot testers. Het gaat om een geleidelijke uitrol, met feedback als belangrijk onderdeel. Meta wil later ook de display van de bril zelf en andere toekomstige hardware, zoals een polsband-controller, betrekken.
Welke ontwikkelaars zijn hier al mee aan de slag gegaan?
Inmiddels zijn er al een aantal ontwikkelaars die begonnen zijn en er ontstaan interessante samenwerkingen. Disney Imagineering R&D onderzoekt voorbeelden waarbij AI-brillen gasten in attractieparken zouden kunnen begeleiden, met tips en informatie tijdens hun bezoek. Twitch-makers (streamers) zouden in staat zijn om rechtstreeks vanaf de bril te livestreamen, eventueel via tools als Streamlabs, zodat hun uitzending op meerdere platforms tegelijk kan plaatsvinden. HumanWare, een bedrijf dat zich richt op toegankelijkheid, ontwikkelt toepassingen om mensen met visuele beperkingen live begeleiding te bieden via de bril.
Waarom is deze ontwikkeling zo belangrijk?
We merken dat AI zich steeds verder ontwikkelt en dat we er in het dagelijks leven meer mee te maken krijgen. Door externe ontwikkelaars erbij te betrekken, vergroot Meta de kans op nieuwe, creatieve toepassingen. Bedrijven of particulieren zien mogelijkheden die Meta zelf misschien niet zou verkennen. Veel hardware is effectief pas waardevol als er voldoende software en toepassingen zijn. Hoe meer apps, diensten en ervaringen beschikbaar zijn voor de brillen, hoe aantrekkelijker ze zijn voor consumenten. Daarnaast komen er ook nieuwe gebruiksmogelijkheden. Denk aan sporten, toegankelijkheid, contentcreatie, live-ervaringen. Al die domeinen kunnen profiteren. Zo is de aangekondigde Oakley “Vanguard” AI-bril van Meta expliciet gericht op atleten. Uiteindelijk wil Meta met dit alles natuurlijk ook haar concurrentiepositie versterken.
Uitdagingen om rekening mee te houden door Meta
Meta is volop bezig met het ontwikkelen van de mogelijkheden, maar van meerdere kanten komt er ook al kritiek. Er zouden nogal wat uitdagingen zijn waar Meta nog mee aan de slag moet. Als eerste de privacy en veiligheid. AI-brillen met camera’s en microfoons roepen vanzelf vragen op rond privacy. Door externe ontwikkelaars toegang te geven tot sensoren, moet Meta zorgen voor strenge regels, auditing en controle, zodat misbruik wordt beperkt. Daarnaast moet ook worden gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en comfort. Brillen moeten licht, ergonomisch en comfortabel zijn. Als functies te zwaar zijn qua verwerking, batterijgebruik of ten koste gaan van draagcomfort, dan kan dat gebruikers juist afschrikken.
Andere uitdagingen die we niet mogen vergeten
Open platforms kunnen leiden tot een wildgroei aan apps. Sommige van deze apps zullen nuttig zijn, maar andere apps minder. Meta moet zorgen dat er kwaliteitsnormen zijn. Externe ontwikkelaars moeten overtuigd worden om tijd te investeren. Dat betekent dat de beloning aantrekkelijk moet zijn. Hierbij kun je denken aan marktpotentieel, bereik en ondersteuning. Anders blijft de ontwikkeling beperkt.
In de beginfase is toegang beperkt en zijn bepaalde features nog niet beschikbaar. Dat betekent dat sommige ideeën pas later gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast is feedback van testers belangrijk, maar juist dit kan het implementatieproces ook vertragen.

Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
Wat mogen we hier nu echt van verwachten? Daar heeft Meta zelf ook al wat uitspraken over gedaan. Meta kondigde namelijk zelf aan dat we mogelijk meer ‘mixed reality’ of augmented reality ervaringen gaan zien. Gebruikers met AI-brillen zullen meer herkenbare apps kunnen gebruiken, met specifieke functionaliteiten voor het brilplatform.
Er gaan dus nieuwe nichemarkten ontstaan. Denk aan toepassingen in onder meer de gezondheidszorg, educatie, navigatie voor slechtzienden, veiligheid en outdoor/sport. De mogelijkheden zijn breed zodra ontwikkelaars toegang hebben tot zowel de hardware als de gebruikersinterface. De concurrentie zal ook op gaan spelen. Andere bedrijven in AR/AI-brillen zullen wellicht ook vergelijkbare ontwikkelingstools gaan vrijgeven om mee te kunnen komen. Hierdoor kan de markt sneller groeien.
Wat zijn de voordelen voor bedrijven?
De nieuwe ontwikkelingen van meta kunnen zeker voordelig uitpakken voor bedrijven. Als externe ontwikkelaars straks apps bouwen waarmee je rechtstreeks vanuit de AI-bril kunt livestreamen of short-form video’s kunt maken, dan kan dat bedrijven helpen sneller en authentieker content te produceren. Denk aan behind-the-scenes beelden, vlogs of live Q&A’s die zonder extra apparatuur mogelijk zijn. Je kunt meer aan de slag met ‘first person content’. De AI-bril maakt content vanuit het perspectief van de drager. Dat betekent dus meer rauwe, directe en geloofwaardige beelden.
Voor merken en bedrijven kan dat interessant zijn om hun storytelling krachtiger te maken. Meta heeft natuurlijk directe koppelingen met Instagram en Facebook. Als er toepassingen komen die automatisch AR-effecten of slimme captions genereren via de bril, dan kan dat de manier veranderen waarop bedrijven campagnes of advertenties maken.
Als bedrijf moet je wel optimaal AI-geletterd zijn
Voor bedrijven kunnen er nieuwe kansen ontstaan. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld partnerschappen aangaan met ontwikkelaars die apps of functies voor de bril bouwen. Bedrijven die inzetten op inclusiviteit kunnen ook profiteren van functies die speciaal voor toegankelijkheid worden ontwikkeld, zoals ondersteuning voor slechtzienden. Dat kan niet alleen impact maken, maar ook positief bijdragen aan hun reputatie op social media!
In alle gevallen is het wel belangrijk dat je als bedrijf goed AI-geletterd bent, dus dat je alle nodige kennis van het werken met AI in huis hebt. Is dit nog niet het geval? Volg dan één van onze AI-trainingen!