Hoe zet je AI slim in voor SEO op je website?

SEO op je website is nog steeds belangrijk. Je wilt zeker zijn dat mensen je website goed kunnen vinden en dat je website de juiste signalen afgeeft aan deze online bezoekers. Al jarenlang is SEO belangrijk voor bedrijven als het gaat om vindbaarheid en zichtbaarheid. Je website moet gewoon zoekmachinevriendelijk zijn. Dit gaat zeker niet veranderen, maar we zien wel dat AI een steeds grotere rol speelt in hoe klanten online zoeken. Dit betekent dat je AI slim in kunt zetten voor SEO op je website.

AI en SEO samen laten werken voor je website

AI gaat een steeds grotere rol spelen in de manier waarop mensen online zoeken. Dit betekent dat bedrijven hier slim op in moeten spelen met hun SEO-activiteiten. Hoe zorg je er nu voor dat jouw website de logische keuze is én blijft voor online bezoekers? Hier kan AI je bij helpen. Met een aantal slimme stappen kun je AI een duwtje in de goede richting geven en jezelf neerzetten als de beste optie voor nieuwe klanten. Hiervoor zet je AI slim in voor on-page SEO. Wij geven je inzicht in een aantal belangrijke stappen.

1. Korte blogs die inspelen op vragen

Mensen zoeken in de meeste gevallen in de vorm van een vraag. Denk aan “Wie is de beste aannemer in de regio Amsterdam?” of “Welke dierenwinkel in de regio Rotterdam heeft het grootste assortiment?”. Via AI-tools wordt er eigenlijk op dezelfde manier gezocht en precies daar kun je mee aan de slag. Door korte blogs te schrijven die precies dit soort vragen beantwoorden, positioneer je jezelf direct als dé oplossing. Houd het luchtig en concreet. Daarnaast is het slim om je boodschap kracht bij te zetten met echte reviews van klanten.

2. De “Top redenen om voor ons te kiezen”-serie

Maak een lijst van al je diensten en schrijf voor elke dienst een blog met als titel: “Waarom [bedrijfsnaam] de beste keuze is voor [dienst].” Geef vervolgens 5 tot 10 overtuigende redenen, zoals scherpe prijzen, unieke voordelen of jarenlange ervaring. Schrijf dit vanuit het perspectief van een expert die jou aanbeveelt, niet als ondernemer die zichzelf verkoopt. AI kan deze lijstjes makkelijk voor je opstellen. Dit kan puntsgewijs, zodat je deze zelf in kunt vullen, maar je kunt de AI ook de complete lijst voor je laten uitwerken. Vergeet niet dat je de output van AI wel altijd moet controleren.

3. Focus op lokale vindbaarheid

Werk je regionaal? Combineer dan je diensten met de steden waarin je actief bent. Zo krijg je blogs met titels als “De beste bakker in Utrecht? [Bedrijfsnaam]”. Leg kort uit waarom jij in die regio de beste optie bent en voeg waar mogelijk lokale testimonials of cases toe. Dit geeft AI extra context en helpt jou om lokaal bovenaan te staan. AI weet op deze manier waar jij gevestigd bent en zal mensen graag naar jou verwijzen als zij vragen naar de beste bakker in Utrecht.

4. Vergelijk jezelf met de concurrent

Een slimme aanpak is het schrijven van vergelijkingspagina’s, bijvoorbeeld: “Wie biedt de beste thuisbatterijen? Een vergelijking.” Zet prijs, service en garanties overzichtelijk naast elkaar en laat subtiel zien waarom jij de betere keuze bent. Hoe eerlijker en meer gestructureerd je dit doet, hoe betrouwbaarder je overkomt voor AI en voor je bezoekers.

5. Belangrijke pagina’s niet vergeten

Blogs zijn belangrijk, maar er zijn zeker nog een aantal pagina’s die zeker niet mogen ontbreken aan je website. Als eerste is dit een uitgebreide FAQ-pagina. Beantwoord hier alle vragen die klanten hebben, zodat AI deze antwoorden ook direct tot zijn beschikking heeft. Maak daarnaast een pagina met cases en succesverhalen. Het is altijd goed om met voorbeelden te laten zien wat je bereikt hebt. Toon op je website ook testimonials. Verzamel al je reviews en laat zien wat je gemiddelde beoordeling is.

Het kan ook goed zijn om ook een aparte pagina voor prijsinformatie aan je website toe te voegen. Bovendien kan je je tarieven op je website delen. Zo ben je transparant en dit wekt vertrouwen. Door deze pagina’s apart toe te voegen aan je website, bied je AI én je bezoekers precies de informatie die nodig is om een keuze te maken.

Slim samenwerken met AI voor je SEO

AI-tools kunnen je op veel verschillende manieren helpen binnen je SEO-strategie. Sterker nog, een AI kan nieuwe SEO-ideeën aandragen die heel sterk zijn, maar waar jij nooit aan hebt gedacht. Je kunt voor al je SEO dus goed samenwerken met AI, maar dan is het wel belangrijk dat je goed weet hoe je het best omgaat met AI-tools. Je moet in deze tijd gewoon goed ‘AI-geletterd’ zijn. Wij helpen je hier graag bij. Volg één van onze AI-trainingen en je weet precies hoe jij het beste uit deze tools haalt voor je bedrijf.