Waarom je juist nu een social media training zou moeten volgen!

Social media trainingen bestaan al jaren. Dit betekent echter niet dat social media trainingen niet zijn veranderd. De sociale kanalen zijn in de afgelopen jaren zo sterk ontwikkeld dat de trainingen er nu compleet anders uitzien dan een aantal jaren geleden. Juist nu is hét moment voor bedrijven om een social media training te volgen. Je kunt als bedrijf namelijk niet meer zonder sociale kanalen en je strategie hoort er heel anders uit te zien dan bijvoorbeeld voor de komst van AI. Wij vertellen je hier graag meer over in deze blog.

Dáárom is nu het moment voor een social media training

Social media mag in deze tijd niet ontbreken aan de marketingstrategie van een bedrijf. Hiervoor maakt het niet uit of je een groot of klein bedrijf hebt. Voor elk bedrijf is social media tegenwoordig een kernonderdeel van klantbinding en communicatie. We mogen ook branding niet vergeten. De sociale kanalen zijn razendsnel veranderd, en veranderen nog steeds in hoog tempo, waardoor eerdere strategieën niet meer werken zoals ze wel hebben gedaan. Je hebt nu te maken met nieuwe algoritmes, met opkomende trends en strengere regels. Daarnaast hebben we op social media natuurlijk ook te maken met de opmars van AI. Wij geven je 5 goede redenen waarom nú het juiste moment is om een social media training te volgen.

1. AI verandert echt alles

Het zal je niet ontgaan zijn dat AI veel verandert in het dagelijks leven en dus ook op social media. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft al aangekondigd dat half 2026 alleen nog advertenties zijn toegestaan die door AI zijn gegenereerd. Advertenties die niet AI-geoptimaliseerd zijn zullen dan niet meer worden geaccepteerd op Facebook en Instagram. Bedrijven die vasthouden aan traditionele advertenties of ouderwetse targeting zullen buiten de boot gaan vallen. Als bedrijf moet je nu leren hoe je met AI-gestuurde campagnes werkt en hoe je advertenties voor automatische optimalisatie inricht. Het best begin je daar nu mee, zodat je niet over een jaar helemaal opnieuw moet beginnen.

2. Het algoritme werkt niet meer zonder relevante content

Voorheen kon je als bedrijf nog best goed weg komen met af en toe zomaar even iets posten. De algoritmes van vandaag straffen niet-interactieve, inconsistente en niet relevante content genadeloos af. Echt ál je content moet waardevol en visueel sterk zijn. Daarnaast moet ook al je content op de doelgroep zijn afgestemd. Algoritmes spelen steeds sterker in op reacties, kijktijd en interactie. Daarom is nú het moment om te leren hoe je content maakt die het algoritme wél oppikt en welke formats het best werken.

3. Doelgroepen zijn kritischer dan ooit

Jouw doelgroep maakt nu heel anders gebruik van social media dan voorheen. Een paar jaar geleden namen we nog echt de tijd om alles op de tijdlijn te bekijken en te lezen. Tegenwoordig scrollen we sneller, we zijn minder loyaal en we prikken moeiteloos door reclame heen. De doelgroep van vandaag wil toegevoegde waarde en echtheid. Jouw doelgroep wil verbinding. Bied jij dit niet? Dan ben je de aandacht binnen hooguit drie seconden kwijt. Je wilt nú leren hoe je jouw tone of voice op je doelgroep afstemt en wat in jouw branche nu echt werkt. Tegenwoordig heb je alle kennis van community building en klantloyaliteit op social media gewoon echt nodig.

4. Nieuwe functies volgen elkaar razendsnel op

De sociale kanalen zijn extreem in ontwikkeling. De tijd dat we een aantal weken moesten wachten op een nieuwe functie is echt wel voorbij. Het lijkt soms wel alsof je elke dag iets nieuws tegenkomt! LinkedIn komt met nieuwe AI-tools en Instagram voegt wekelijks nieuwe features toe, zoals updates in Reels en Broadcast Channels. TikTok verandert de spelregels aan de lopende band en Facebook zet vol in op AI-oplossingen. Zonder actuele social media training ga je nu echt achter de feiten aan lopen. Je hebt gewoon praktische handvatten nodig om de nieuwste functies strategisch in te zetten. Je moet up-to-date blijven als het om de ontwikkelingen gaat.

5. Minder kosten en betere resultaten

Er komen steeds meer mogelijkheden bij op social media en dit betekent eigenlijk ook dat social media steeds meer gaat kosten. De sociale kanalen hebben steeds meer aandacht nodig en veel bedrijven kunnen dit niet allemaal meer zelf uitpluizen. Dus huur je een professional in om content te maken, om campagnes te draaien en resultaten te analyseren. Zo lopen de kosten snel op. Beter is het om te leren hoe je professionele content maakt, zelfs met een smartphone, en welke tools je gebruikt voor planning, analyse en design. Je moet leren hoe je zelf campagnes opzet die echt converteren. De ROI van een social media cursus of training wordt eigenlijk steeds groter. Je krijgt meer controle en hebt minder kosten, terwijl je profiteert van betere resultaten.

Kies een social media training die bij je past

Wat je vorig jaar deed op social media levert je nu niets meer op. Dit komt door de grote veranderingen die plaatsvinden op de sociale kanalen. Daarom is nu het moment voor een goede social media training. Wij bieden diverse soorten social media trainingen en we kunnen maatwerk trainingen aanbieden, speciaal ingericht voor jouw bedrijf. Ontdek online al onze social media trainingen of neem eens vrijblijvend contact met ons op.