Social Media: Waarom delen mensen eigenlijk?

Delen op social media doet vrijwel iedereen. De ene persoon doet bijna niet anders dan posts van anderen delen, terwijl de ander in veel mindere mate deelt. We zien graag dat onze posts gedeeld worden op social media, maar we delen zelf ook graag weer interessante zaken met anderen. Maar waarom doen we dit eigenlijk?

Waarom delen we berichten op social media?

Iedereen heeft eigen redenen om posts te delen en iedereen heeft ook eigen redenen om te willen dat een eigen post gedeeld wordt. Toch zijn er hierin wel overeenkomsten te vinden. Wij hebben vijf belangrijke redenen gevonden die verklaren waarom posts worden gedeeld op social media.

1. Delen op social media om steun te betuigen

Maar liefst 84 procent van de actieve delers op social media geeft aan dit te doen om iets of iemand te steunen. Het kan hierbij gaan om het steunen van een goed doel, maar bijvoorbeeld ook om ervoor te zorgen dat petities worden getekend of dat een vermist dier wordt gevonden. Het gaat dan in alle gevallen om posts waar de personen zich zelf betrokken bij voelen.

2. Delen om in contact te blijven

Er zijn mensen die op social media delen om in contact te blijven met bepaalde personen of ondernemingen. Wanneer zij deze berichten niet zouden delen, dan zou er totaal geen contact meer bestaan en dit wil men voorkomen. Dit lijkt misschien geen belangrijke reden om te delen op social media, maar toch geeft 78 procent aan dit wel eens te doen.

3. Het gevoel betrokken te zijn

69 procent van alle mensen die posts delen op social media geeft aan dit regelmatig te doen om zich betrokken te blijven voelen bij wat er leeft in de wereld en in het bijzonder natuurlijk ook op social media. In zekere zin heeft het delen op social media dus ook zelfvoldoening als doel.

4. Met shares laten zien wie je bent

De posts die gedeeld worden op social media zeggen natuurlijk ook iets over de persoon of het bedrijf dat het deelt. Het zegt iets over waar je voor staat, waar je om geeft en wat jij écht belangrijk vindt in het leven en op social media. 68 procent van de actieve delers op social media geeft aan vooral te delen om anderen te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan.

5. Delen om meningen om te vormen

Het delen op social media wordt ook ingezet om te proberen anderen van gedachten te laten veranderen of om ervoor te zorgen dat anderen iets kopen. Er wordt dus gedeeld om anderen aan te sporen tot iets, zoals het aanschaffen van een product dat voor de persoon ook belangrijk is. Van alle delers geeft 49 procent aan wel eens te delen om anderen te beïnvloeden in hun mening of gedrag.

Jouw posts vaker gedeeld krijgen?

Natuurlijk kun je zelf ook rekening houden met diverse factoren om jouw posts vaker gedeeld te krijgen op social media. Wil jij precies weten wat nodig er nodig is om meer shares te realiseren? Volg dan eens een social media training!