Linkjes toevoegen aan Instagram Stories

Instagram is één van de snelst groeiende sociale netwerken. Het sociale netwerk breidt zich telkens verder uit. Zo kennen we al de functie om meerdere foto’s tegelijk te posten en de Instagram Stories. Bij deze laatste functie, kun je vanaf nu ook linkjes toevoegen. Lees alles over deze nieuwe functie in de blog!

Toegang tot het toevoegen van links

Niet iedereen heeft toegang tot het toevoegen van linkjes aan de Instagram Stories. Eerder werden bepaalde marketingfuncties alleen verkocht aan geverifieerde accounts. Sinds mei 2017 heeft Instagram deze functie uitgebreid aan meer marketeers. Klikbare verhalenkoppelingen zijn nu ook beschikbaar voor bedrijfsprofielen die meer dan 10.000 volgers hebben. Persoonlijke accounts kunnen dus (nog) geen gebruik maken van deze functie.

Verder lijken er geen geografische beperkingen te zijn voor de klikbare verhalenkoppelingen. Wanneer gemerkt wordt dat de functie populair is en veel gebruikt wordt, hopen we dat Instagram de functie gaat uitbreiden voor nog meer gebruikers.

Het toevoegen van een link in je verhaal is eenvoudig te doen in een paar snelle stappen!

Stap 1: Voeg een foto toe aan Instagram Stories

Je kunt een afbeelding of video rechtstreeks met de Instagram Stories app nemen of een bestand importeren vanuit je galerij. Deze moet echter wel minder dan 24 uur geleden gemaakt zijn.

Stap 2: Voeg de URL link toe

Om een link te kunnen toevoegen, kun je op het paperclip icoontje bovenin het verhaal te klikken.

Als het goed is, verschijnt er nu op je scherm nu een nieuw venster waarmee je de bestemming van de link kunt invoeren. Typ de volledige URL in en tik (bij Android) op het groene vinkje en (bij iOS) op ‘klaar’ om de link op te slaan.

Wanneer de URL succesvol is gekoppeld aan het verhaal, wordt het paperclip icoontje gemarkeerd bovenin het verhaal. Dit betekent dat er aan je verhaal nu een link is toegevoegd.

Stap 3: Doorgaan en bewerken

Je kunt het verhaal zo laten en het nu posten, maar je er ook tekst, stickers en filters aan toevoegen. Dit kun je doen, zoals je dit al deed bij het maken van normale verhalen. Hierdoor maak je de posts in je Stories een stuk leuker en aantrekkelijker voor je fans.

Stap 4: Call-to-action

De link knop op Instagram verhalen is niet duidelijk voor je volgers. Het is dus belangrijk om je volgers te laten weten dat er meer is dan alleen de post in je Stories. Dus de laatste, en misschien wel de belangrijkste, stap is om een call-to-action in je verhaal te zetten om gebruikers naar je website te leiden. Zet er bijvoorbeeld ‘Zie meer’ of ‘Swipe up’ neer. Hierdoor heb je meer kans dat mensen je websites daadwerkelijk bezoeken en verder kijken dan alleen het verhaal op Instagram.

Wanneer mensen op Instagram een van je verhaalposten bekijken die een link bevatten, zien ze de optie Meer zien onder aan het scherm staan.

Link naar blogs

Als je een blog in je marketingstrategie opneemt, is het belangrijk om deze blog op zoveel mogelijk plaatsen te delen. Met links in Instagram Stories kunt u niet alleen mensen laten weten dat je een nieuwe blog gepost heeft, maar je kunt ook direct een link naar die blog post toevoegen.

Promoot je producten en diensten

Als je een product of dienst hebt om te verkopen, wil je dat natuurlijk graag onder de aandacht brengen bij mensen en delen op social media. Hiervoor deed je dat natuurlijk al via Facebook, Twitter en LinkedIn. Vanaf nu kan dat ook via Instagram Stories en dat is ook erg handig! Door de link toe toevoegen aan het verhaal, kun je mensen meteen doorsturen naar bijvoorbeeld de webshop.

Als u een product of dienst wilt promoten of een promotiecampagne wilt doen, houdt het dan leuk en geef de verhalen leuk vorm op dezelfde wijze hoe je verhalen normaal ook verschijnen.

Wij zijn positief over deze functie!

Deze nieuwe klikbare linkfunctie is zeker een goede uitbreiding van Instagram. Zeker voor marketeers die op zoek zijn naar meer manieren om meer mensen te betrekken bij hun organisatie, is dit een stap in de goede richting. Wanneer de functie effectief en creatief gebruikt wordt, zullen meer marketeers toegang hebben tot deze functie en zou het verkeer naar de gelinkte websites zeker kunnen verhogen. Maak dus allemaal een bedrijfsprofiel aan en probeer zoveel mogelijk volgers te behalen, zodat je ook gebruik kunt maken van deze nieuwe functie op Instagram!

Volg TTM op Instagram!

Wij zijn natuurlijk heel erg actief op social media en hebben ook een Instagram account! Hier plaatsen wij allerlei soorten berichten rondom marketing- en communicatie, leuke, inspirerende quotes, filmpjes waarin we korte social media tips geven en we geven je een kijkje achter de schermen. Volgen dus!

Instagram zakelijk inzetten?

Wil jij alles weten over het inzetten van Instagram voor je business? Schrijf je dan eens in voor onze Instagram training. Wij maken je graag wegwijs in de vele zakelijke mogelijkheden van dit sociale netwerk.