7 Marketingvormen om in te zetten voor je business

Marketing is zó belangrijk, en toch gaat het ook zó vaak verkeerd. Zo wordt er vaak gedacht dat marketing alleen maar draait om het (uit)zenden van zaken, maar uiteindelijk draait het ook om het luisteren. Dit wordt vaak vergeten.

De belangrijkste marketing vormen

Verreweg de meest belangrijke vorm van marketing, en tevens de oudste, is mond-tot-mond reclame. Hier heb je zelf alleen maar in bepaalde mate controle over. Anderen moeten de rest doen. Dan zijn er nog 7 enkele belangrijke marketingvormen die je, zeker in deze tijd, goed toe kan passen.

1. Printmarketing

Dit is nog wel een aantrekkelijke vorm van marketing. Denk aan het laten bezorgen van folderwerk en kranten. Er zijn ontwikkelingen dat straks niemand in Nederland nog ongeadresseerd drukwerk ontvangt, tenzij hier duidelijk om gevraagd wordt met behulp van een sticker op de brievenbus. Mogelijk binnenkort dus niet meer zo effectief.

2. Direct marketing

Een effectieve manier, bijvoorbeeld door een nieuwsbrief of een mailing per directe post te versturen. Dit valt direct ook onder geadresseerd drukwerk, waardoor mensen het altijd bezorgd krijgen.

3. Affiliate marketing

Beloon mensen die jouw producten of diensten met succes promoten. Makkelijk en in de meeste gevallen ook effectief.

4. E-mail marketing

Mailings, nieuwsbrieven, blogs en bijvoorbeeld folders per mail verzenden. Leuk en makkelijk, maar uitsluitend effectief als je mensen de kans biedt zichzelf hiervoor aan te melden. Doe je dit niet en mail je zomaar, dan zullen de meeste mensen zich direct weer afmelden.

5. Telemarketing

Een manier die een beetje uit de tijd begint te raken; het benaderen van mensen via de telefoon. Het wordt nog zeker wel gedaan, maar de vormen van online marketing gaan het nu toch echt overnemen.

6. Online marketing

Online reclame maken wordt steeds populairder. Daarnaast wordt ook de website zelf steeds meer gebruikt om online reclame te maken.

7. Social media marketing

Het inzetten van social media ten behoeve van de marketingdoelstellingen. Het komt steeds meer voor en daarnaast wordt het ook steeds effectiever.

Andere vormen van marketing

Natuurlijk zijn er nog diverse andere manieren van marketing die tegenwoordig heel effectief kunnen worden ingezet. Denk bijvoorbeeld ook aan content marketing; een absoluut effectieve vorm van marketing.